DEVELOPMENT OF A MODEL OF THE POWER SUPPLY SYSTEM FOR AUTO-LOCKING DEVICES OF THE EASTERN POLYGON SITE

Authors

  • Ilya Sergeevich Ovechkin Irkutsk State Transport University
  • Yuri Nikolaevich Makarenko Irkutsk State Transport University
  • Aleksandr Valer’evich Cherepanov Irkutsk State Transport University

Keywords:

power quality, power supply system of auto-locking devices, model, model correctness assessment

Abstract

Currently, an urgent problem in the power supply systems of auto-locking devices on load-stressed sections of railways electrified with alternating current is the discrepancy between the electricity quality indicators and the requirements of state standards. This problem is particularly acute due to the high sensitivity to the quality of electrical energy of the microprocessor technology of the auto-locking system with tonal rail circuits in microprocessor cabinets (ABTC-MS), which is planned to be implemented in certain sections of the Eastern landfill by the end of 2024. Due to the discrepancy between the indicators of the quality of electricity GOST, failures of this system occur, which in turn leads to downtime of trains and, accordingly, is unacceptable.

The article describes the power supply system for auto-locking devices of one of the sites of the Eastern polygon. The results of measurements of electricity quality indicators at two posts of electrical centralization of the studied site are presented. The results were provided by the Road Electrotechnical Laboratory of the East Siberian Railway. The discrepancy of the measured indicators with the requirements of the standard was revealed.

The development of a model of the power supply system for auto-locking devices of the studied area in the PC Fazonord was carried out. The model is designed to simplify the process of analyzing deviations of electricity quality indicators from acceptable values and speed up the process of developing technical solutions to reduce deviations of problematic indicators from acceptable values. The aim of the work was to verify the correctness of the model by comparing the values of the total coefficient of the harmonic components of the voltage measured experimentally with the values obtained from the simulation results. It was revealed that the values obtained during modeling differ from the values measured by the DEL as follows: the maximum deviation is 4.9%, which is below the permissible technical error of 5%. Therefore, it should be concluded that the developed model fully describes all the processes occurring in the power supply system of auto-locking devices and can be used for further development of technical solutions to normalize the values of problematic indicators of electricity quality.

References

Туйгунова, А.Г. О переводе питания СЦБ с 27,5 кВ на нетяговую обмотку на тяговой подстанции переменного тока / А.Г. Туйгунова, И.А. Худоногов, Е.Ю. Пузина // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. - 2018. - № 4 (60). - С. 93-98.

Xiaozhou Zhu, Minwu Chen, Shaofeng Xie and Jie Luo, “Research on new traction power system using power flow controller and Vx connection transformer,” 2016 IEEE International Conference on Intelligent Rail Transportation (ICIRT), Birmingham, pp. 111115, 2016.

Пузина Е.Ю. Оценка потенциала повышения энергоэффективности системы тягового электроснабжения Абаканской дистанции электроснабжения / Транспорт: наука, образование, производство: сборник научных трудов Международной научно-практической конференции. – Ростов-на-Дону: Изд-во РГУПС, 2017. – С. 154-157.

Пузина Е.Ю. Усиление системы тягового электроснабжения участка Ния-Киренга Восточно-Сибирской железной дороги. Электрификация и развитие инфраструктуры энергообеспечения тяги поездов на железнодорожном транспорте. Материалы Шестого Международного симпозиума “Элтранс-2011”. 2013. С. 464-468.

Puzina E.Yu., Cherniga M.Yu., Khudonogov I.A. Strengthening the power supply system of electrified railways, taking into account the use of interval control devices. 2020 International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies, FarEastCon2020. 2020. C. 9271385.

Keyvan Firuzi, Mehdi Vakilian, B. Toan Phung, Trevor R. Blackburn, "Partial Discharges Pattern Recognition of Transformer Defect Model by LBP & HOG Features," Power Delivery IEEE Transactions on, vol. 34, no. 2, pp. 542550, 2019.

Черепанов А.В., Куцый А.П. Использование управляемых источников реактивной мощности в системах тягового электроснабжения. Вестник Иркутского государственного технического университета. 2016. Т. 20. № 9 (116). С. 103-110.

Черепанов А.В., Куцый А.П., Хисамов А.Р. Влияние режимов систем внешнего электроснабжения на пропускную способность системы тягового электроснабжения. Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2019. Т. 2. С. 8-14.

Куцый А.П.. Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим-Киренга для обеспечения графика движения поездов с максимальной массой 7100 т. Молодая наука Сибири. 2022. № 2 (16). С. 166-174.

Куцый А.П.. Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим-Киренга для обеспечения тяги сдвоенных электроподвижных составов массой 14200 т. Молодая наука Сибири. 2022. № 2 (16). С. 137-149.

Овечкин И.С. Оценка эффективности применения комплектных распределительных устройств для тяговых подстанций. Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 181-194.

Пузина Е.Ю. Усиление системы тягового электроснабжения участка Якурим-Звездная ВСЖД / Транспорт-2013: труды международной научно-практической конференции. –Ростов-на-Дону: Изд-во РГУПС, 2013. – С. 176-178.

Распутина А.В., Еремеева К.Е., Распутин В.С. Социотехноприродные системы АПК России: подходы к методологии оптимальных моделей. Global and Regional Research. 2020. Т. 2. № 2. С. 146-157.

Воронина Е.В., Куцый А.П. Модернизация пути и повышение пропускной способности однопутного электрифицированного участка железной дороги Якурим-Киренга. Молодая наука Сибири. 2021. № 3 (13). С. 196-204.

Пузина Е.Ю., Барыкина Ю.Н. Бенчмаркинг: основные понятия и процесс реализации. Экономический альманах. Иркутский национальный исследовательский технический университет. Иркутск, 2015. С. 147-150.

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Власова Н.В. Проблемы формирования, развития и реконструкции элементов инфраструктурного комплекса железных дорог. Образование – Наука – Производство. Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием). В 2-хтомах. Чита. 2022. С. 288-296.

Овечкин И.С., Поляков М.М. Изменение сигнала на выходе линейного колебательного контура при приближении частоты к резонансной//Молодая наука Сибири. 2021. No 2 (12). С. 372-382.

Овечкин И.С., Миронов Б.М. Формирование сигналов произвольной формы с применением микропроцессорного стенда SDK-1.1. Молодая наука Сибири. 2022. № 3 (17). С. 142-150.

Овечкин И.С. Автоматизация тяговых подстанций ВСЖД с применением SCADA-системы. Молодая наука Сибири. 2022. № 3 (17). С. 104-112.

Лундалин А.А., Пузина Е.Ю., Худоногов И.А. Направления развития релейной защиты и автоматики в российских электрических сетях. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2019. № 2 (62). С. 77-85.

Есауленко А.С., Ступицкий В.П., Тихомиров В.А., Лобанов О.В. К повышению надежности устройств контактной сети. Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 200-205.

Пультяков А.В., Трофимов Ю.А., Скоробогатов М.Э. Комплексные решения по повышению устойчивости работы устройств автоматической локомотивной сигнализации на участках с электротягой переменного тока. Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2015. Т 1. С. 328-332.

Сольская И.Ю., Русакова О.И., Меркулов А.С., Головань С.А., Зиборева О.Ю., Бородавко Л.С., Астраханцева А.С., Басова А.В., Халетская С.А., Яковлева Н.В. Инфраструктурные аспекты управления социально-экономическими системами. Иркутский государственный университет путей сообщения. Иркутск, 2022.

Published

2023-11-01

How to Cite

Овечкин, И. С., Макаренко, Ю. Н., & Черепанов, А. В. . (2023). DEVELOPMENT OF A MODEL OF THE POWER SUPPLY SYSTEM FOR AUTO-LOCKING DEVICES OF THE EASTERN POLYGON SITE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (3(21). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1379

Issue

Section

Energy, railway electrification

Most read articles by the same author(s)