CHOICE OF RAILWAY BRIDGE OPTION BASED ON THE «IDEAL» POINT AND LINEAR CONVOLUTION METHODS

Authors

  • Margarita Vladimirovna Feoktistova Irkutsk State Transport University
  • Mikhail Vladimirovich Zuev Irkutsk State Transport University

Keywords:

decision maker, collective choice, «ideal» point method, linear convolution method, expert group, criteria normalization, the best alternative

Abstract

The article considers the currently relevant task: choosing the best option for a railway bridge crossing among competitive alternatives. The problem is that the choice is not always conditioned by only one criterion, as a rule, economic.

In this article, decision-making methods based on the ideal point and linear convolution were considered. Both methods assume a multi-criteria approach, which allows you to make a choice even if the criteria are contradictory.

In the course of the work done, the obvious advantages of the methods used were noted, such as: increased efficiency, that is, the decision is made faster and more accurately, taking into account all the necessary factors and limitations; reducing the risk of making mistakes, since they provide a more objective approach to decision-making; methods help to structure the decision-making process and make it more understandable for all participants. The disadvantages of the models used are also noted, for example, the possibility of manipulating the results of a group examination.

A brief analysis of the literature of domestic and foreign authors, the history of the development of decision-making theory and the expansion of its scope is given. The justification of the selected models for solving the task is given.

The article considers a practical example with six variants of railway bridges and a list of criteria according to which it is necessary to choose the best alternative among them.

The choice is made about the applicability of the «ideal» point and the linear convolution methods in solving problems in the field of design.

Author Biographies

Margarita Vladimirovna Feoktistova, Irkutsk State Transport University

Ph.D. Student of the Department of Construction of railways, bridges and tunnels

Mikhail Vladimirovich Zuev, Irkutsk State Transport University

Ph.D. Student of the Department of Construction of railways, bridges and tunnels

References

Ковальчук М.В., Казарина В.В., Подвербный В.А. Многокритериальное сравнение вариантов проектных решений на основе комплексного критерия // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы VII Международной научно-практической конференции. Иркутск, 2016. Т. 1. С. 457–461.

Веприкова М.Я. Коллективные методы принятия решений в современных организациях, их эффективность // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2018. Т. 8. № 9A. С. 353–360.

Завалищин Д.С., Гончарь П.С., Тимофеева Г.А. Теория принятия решения. Екатеринбург: УрГУПС, 2019. 84 с.

Ростовцев В.С. Теория принятия решений. Киров: ВятГУ, 2021. 192 с.

Колбин В.В. Математические методы коллективного принятия решений. СПб.: Лань, 2022. 256 с.

Гитман М.Б., Столбов В.Ю. Экспертные системы поддержки принятия коллективных решений. Пермь: ПНИПУ, 2017. 38 с.

Подвербный В.А., Холодов П.Н., Титов К.М. Методы принятия проектных решений в строительстве. Иркутск: ИрГУПС, 2010. 72 с.

Усова О.И., Быкова Н.М. Вариантное проектирование мостов. Иркутск: ИрГУПС, 2014. 64 с.

Холодов П.Н. Основные факторы выбора способа принятия решений при проектировании железных дорог // Проблемы и перспективы изысканий, проектирования, строительства и эксплуатации железных дорог : труды всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Иркутск, 2008. Т. 1. С. 72–76.

Феоктистова М.В., Подвербный В.А. Выбор берегоукрепительного сооружения для Кругобайкальской железной дороги с применением методов многокритериального сравнения // Молодая наука Сибири. 2023. № 3(21). С. 82–91.

Казарина В.В., Подвербный В.А. Принятие решения по выбору варианта трассы железнодорожной линии // Мир транспорта. 2019. Т. 17. № 3 (82). С. 140−151.

Ногин В.Д. Линейная свертка критериев в многокритериальной оптимизации // Искусственный интеллект и принятие решений. 2014. № 4. С. 73–82.

Борисов В.И. Метод свертки критериев для решения задачи многокритериальной оптимизации // Проблемы и тенденции научных исследований в системе образования: сборник статей Международной научно-практической конференции. Тюмень, 2019. Ч. 1. С. 25–26.

Перелыгина А.А., Подвербный В.А. Пример принятия решения в области проектирования железных дорог // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы IX Международной научно-практической конференции. Иркутск, 2018. Т. 1. С. 606–611.

Холодов П.Н. Многокритериальный выбор оптимального решения при проектировании железных дорог // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2011. № 4 (32). С. 76–82.

Published

2024-05-07

How to Cite

Феоктистова, М. В., & Зуев, М. В. (2024). CHOICE OF RAILWAY BRIDGE OPTION BASED ON THE «IDEAL» POINT AND LINEAR CONVOLUTION METHODS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (1(23). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1557

Issue

Section

SZD, bridges, tunnels, industrial and civil buildings and structures