ISSUES OF IMPLEMENTING A PROGRESSIVE CONTAINER FLOW ON THE EASTERN RAILWAY RANGE

Authors

  • Nadezhda Alexandrovna Novikova Irkutsk State Transport University
  • Irina Evgenievna Kulichkova Irkutsk State Transport University
  • Viktoriya Alexandrovna Olencevich Irkutsk State Transport University

Keywords:

Eastern railway landfill, container train, railway station, simple carriage, transit carriage traffic, optimization of track development, throughput and carrying capacity, cargo base, promising train flows

Abstract

The creation of optimal conditions for the implementation of planned tasks for the operational activities of the infrastructure transport complex of the Eastern Railway Polygon is an integral part of the efficient and high–quality operation of railway stations. It is these structural units in the railway transport system that are its main part, which plays an important role in the procedure of its functioning and the formation of development prospects.

In the presented scientific article, the authors consider issues aimed at improving the performance of the railway station of the Eastern Polygon of railways. An analysis of the operation of the railway station has been performed, including the technical and operational characteristics of the precinct station, the volume of train and wagon flows that are processed by the station. The analysis also includes the study of the technology of the parks for processing trains of various categories, the technology of forming and disbanding trains. The possibility of carrying out measures to minimize or completely eliminate unproductive financial losses of JSC Russian Railways during the processing of container trains with a length of more than 100 conventional wagons has been studied in detail.

A forecast has been made of the performance of the railway station in the new operating conditions, with an increase in the volume of container trains by 2030. The additional profit of JSC "Russian Railways" and the cost of 10 ton-kilometers were calculated, which is caused by an increase in the throughput and processing capacities of the station, the possibility of increasing the cargo base of the Eastern landfill as a whole. The calculation is given by the example of changing the technology of operation of only one railway station, taking into account the capacities of adjacent railway line crossings.

References

Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 27.11.2021 г. № 3363-р. Доступ из справ.-правовой системы Консультант-Плюс в локал. сети.

Российские железные дороги // ОАО «РЖД» : сайт. URL: http://www.rzd.ru (Дата обращения 17.09.2023).

Тураева М.О. Грузовой транспорт России: некоторые итоги 2022 года // Вестник Института экономики Российской академии наук. 2023. № 3. С. 45-63.

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Максимова Р.В. Актуальность вопросов перераспределения технических мощностей Восточного полигона железных дорог // Актуальные проблемы транспорта в XXI веке : труды II Международной научно-практической конференции. Новокузнецк, 2023. С. 185–188.

Об утверждении Комплексного плана модернизации и расширения магистральной инфраструктуры на период до 2024 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 30.09.2018 г. № 2101-р (ред. 24.06.2023). URL: http://government.ru/docs/34297/ (Дата обращения 16.11.2023). Доступ из справ.-правовой системы КонсультантПлюс в локал. сети.

Буракова А.В., Иванкова Л.Н., Иванков А.Н. Определение продолжительности расформирования составов при различных вариантах технического оснащения грузовых станций // В сборнике: Актуальные проблемы и перспективы развития транспорта, промышленности и экономики России (ТрансПромЭк 2020). труды Международной научно-практической конференции. Ростовский государственный университет путей сообщения. Воронеж, 2020. С. 156-159.

Оленцевич В.А., Гозбенко В.Е. Задачи приспособления транспортной инфраструктуры к новым технологиям // Современные технологии и научно-технический прогресс. 2021. № 8. С. 189–190.

Бушуев С.В., Голочалов Н.С. Анализ способов повышения пропускной способности железных дорог // Транспорт Урала. 2023. № 1 (76). С. 42-50.

Рукосуева А.О. Увеличение пропускной способности диспетчерского участка // В сборнике: Молодежная наука. Труды XXVII Всероссийской студенческой научно-практической конференции КрИЖТ ИрГУПС. Редколлегия: В.А. Поморцев (отв. ред.) [и др.]. Красноярск, 2023. С. 84-87.

Крапивин М.И., Исаков А.Е., Пузина Е.Ю. Целесообразность применения электролитического заземления в грунтах с большим удельным сопротивлением // Молодая наука Сибири. 2023. № 2 (20). С. 98-106.

Иванкова Л.Н., Буракова А.В. Определение пропускной способности станций с учетом емкости путевого развития // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2018. № 3 (59). С. 92-98.

Типовой технологический процесс работы участковой станции. М., Транспорт, 2003. 239 с.

Иванков А.Н., Иванкова Л.Н., Куныгина Л.В. Организация пропуска поездопотоков по полигону при реконструкции железнодорожных станций // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2015. № 2 (46). С. 165-169.

Об утверждении методики определения пропускной и провозной способностей инфраструктуры железнодорожного транспорта общего пользования: приказ Министерства Транспорта Российской Федерации от 18.07.2018 г. №266. – 2018 г. – 40 с.

Колокольников В.С., Фалалеева Т.А. Оценка взаимного влияния перерабатывающей способности станции и пропускной способности прилегающего перегона // Транспорт Азиатско-Тихоокеанского региона. 2023. № 1 (34). С. 72-78.

Оленцевич В.А., Гозбенко В.Е. Методическое и программное обеспечение прогнозирования значений уровня безопасности функционирования железнодорожной транспортной системы, Монография. Иркутск, 2019.

Власова Н.В., Оленцевич В.А. Совершенствование качества организации производственных систем железнодорожного транспорта путем внедрения эффективных средств механизации // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2017. Т. 1. С. 106-109.

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Власова Н.В. Проблемы формирования, развития и реконструкции элементов инфраструктурного комплекса железных дорог // В сборнике: Образование - Наука - Производство. Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием). В 2-х томах. Чита, 2022. С. 288-296.

Published

2024-07-12

How to Cite

Новикова, Н. А., Куличкова, И. Е., & Оленцевич, В. А. (2024). ISSUES OF IMPLEMENTING A PROGRESSIVE CONTAINER FLOW ON THE EASTERN RAILWAY RANGE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(24). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1650

Issue

Section

Management of railway transport

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>