DEVELOPMENT OF A TECHNIQUE FOR NON-DESTRUCTIVE TESTING OF THE NATURE OF WELDING OF THE INTERNAL CORNER OF THE AUXILIARY OPEN-ING OF THE SIDE FRAMES OF FREIGHT CARS

Authors

  • Анастасия Геннадьевна Ларченко Иркутский государственный университет путей сообщения
  • Anastasia Lysova Irkutsk State Transport University

Keywords:

non-destructive testing, cast parts, freight wagons, side frames, spring beams, welding, heat treatment, hardness

Abstract

This paper discusses the issues of quality control of cast parts of freight car bogies. The quality of the
casting in use directly affects the safety, strength, and service life of freight cars. This article describes the casting steps
involved in the production of large components such as the bolster and side frame. A statistical analysis of the main
side frame faults for 2023 is presented. Based on the data obtained, we can conclude that the main percentage is accounted for by welding the inner corner of the axle box opening (R55). This corner is an area with increased stress
concentration; correction of defects in this area is possible only at manufacturing plants with mandatory subsequent
heat treatment. Today, a flaw detector in modern production conditions at repair enterprises cannot assess the quality
of the weld and the presence of subsequent high-temperature treatment. In connection with the above, the purpose of
the work is to develop a method for non-destructive testing of the nature of welding of the internal corner of the axle
box opening on cast components of a freight car bogie, by measuring the mechanical properties. The work describes the
quality control method, presents the results of experimental studies using the Metolab 701 universal hardness tester.
The hardness values before and after applying the weld and the hardness value after high-temperature treatment are
indicated. The temperature regimes of such operations as annealing, normalization and hardening are described.

References

РД 32 ЦВ 052-2009. Руководство по ремонту тележек грузовых вагонов зазорного типа.

Сравнительный анализ консольных частей боковых рам тележек грузовых вагонов с различной технологией литья. [Электронный ресурс]. URL: https://alt.edu.kz/wp-content/assets/docs/Наука/Вестник/2019/2019 - 2(109).pdf (дата обращения 15. 05.).

Аргунова А.А., Семенов Я.С., Мыреев Н.В., Габышева Т.А. Влияние микроструктуры зоны термического влияния и линии сплавления сварного соединения низколегированной стали на замедленное разрушение // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2010. Том 12, № 1-2. С. 276-279.

Криворудченко В.Ф., Игнатьев О.Л., Северинова Л.Г., Коваленко О.В. Анализ состояния неразрушающего контроля литых деталей грузовых вагонов // Труды Ростовского государственного университета путей сообщения. 2020. №4(53). С.65-70.

Малыгин Ф.К., Стариков Н.Е., Гвоздев А.Е., Золотухин В.И., Сергеев Н.Н. "Технология конструкционных материалов. Учебник для вузов" (Изд. 2-е испр. и доп.). Тула, 2015.

Неровный В.М., Коновалов А.В., Якушин Б.Ф., Макаров Э.Л., Куркин А.С. "Теория сварочных процессов (2-е издание)". Москва, 2016.

Гордеева Э.С. Влияние фазового состава зоны термического влияния при сварке на ее твердость // Современные проблемы теории машин. 2019. № 8. С. 16-18.

Шекшеев М.А., Ширяева Е.Н. Формирование структуры наплавленного металла низкоуглеродистой стали при различных технологических воздействиях // Вестник Магнитогорского государственного технического университета им. Г.И. Носова. 2021. Том 19, № 1. С. 42-47.

Голев А.С. Особенности применения портативных методов измерения твердости. В сборнике: Высокие технологии, наука и образование: актуальные вопросы, достижения и инновации. Сборник статей VII Всероссийской научно-практической конференции. 2020. С. 22-27.

Никазов А.А. Обеспечение достоверности результатов измерений твердости по методу Либа. В сборнике: Внедрение результатов инновационных разработок: проблемы и перспективы. Сборник статей международной научно-практической конференции. 2016. С. 130-134.

Ларченко А.Г. Неразрушающий контроль и диагностика изделий из реактопластов (тормозные колодки) // Контроль. Диагностика. 2022. Т. 25. № 3 (285). С. 46-51.

Ларченко А. Г., Яковлев Д. А. Разработка методики диагностики тормозных колодок подвижного состава из композиционных материалов // Приборы и системы. Управление, контроль, диагностика. 2022. № 9. С. 1–5.

Воронин Н.Н. Материаловедение и технология конструкционных материалов для железнодорожной техники. Москва: Маршрут, 2013. 456 с.

Ларченко А.Г., Филиппенко Н.Г., Лившиц А.В. Методика диагностирования полимерных электроизоляционных материалов // Контроль. Диагностика. 2021. Т.24. № 3 (273). С. 24-31.

Filippenko N.G., Larchenko A.G. Automated experiment systems for studying the properties of transport polymer materials in high-frequency electrothermia // Siberian Journal of Science and Technology. 2020. Т. 21. № 2. С. 279-288.

ГОСТ 32400-2013. РАМА БОКОВАЯ И БАЛКА НАДРЕССОРНАЯ ЛИТЫЕ ТЕЛЕЖЕК ЖЕЛЕЗНОДОРОЖНЫХ ГРУЗОВЫХ ВАГОНОВ: дата введения от 14 ноября 2013 г. № 44. - Москва: Стандартинформ, 2014. – 61 с.

Published

2024-07-12

How to Cite

Ларченко, А. Г., & Лысова, А. А. (2024). DEVELOPMENT OF A TECHNIQUE FOR NON-DESTRUCTIVE TESTING OF THE NATURE OF WELDING OF THE INTERNAL CORNER OF THE AUXILIARY OPEN-ING OF THE SIDE FRAMES OF FREIGHT CARS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(24). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1657

Issue

Section

Mechanical engineering, mechanical engineering, materials science

Most read articles by the same author(s)