AN EXAMPLE OF COLLECTIVE DECISION MAKING ON THE CHOICE OF AN OPTION FOR RECONSTRUCTION OF A RAILWAY SECTION

Authors

  • Margarita Vladimirovna Feoktistova Irkutsk State Transport University
  • Vyacheslav Anatol’evich Podverbnyi Irkutsk State Transport University
  • Konstantin Mikhailovich Titov Irkutsk State Transport University

Keywords:

throughput, barrier places, partial efficiency criteria, design solutions, comparison of options, linear convolution method, ideal point method

Abstract

Due to the important role of railway transport in the country's freight turnover and the constantly increasing load on the track measures are being taken to reconstruct and develop railway lines. When reconstructing railway sections, various design solutions are possible: reconstruction of the railway line plan to increase the speed of freight and passenger trains, replacement of the superstructure of the track, elimination of sore spots in the roadbed, reconstruction of artificial structures, construction of additional main tracks and double-track inserts and others. The selection of measures for the reconstruction of a railway line is a multi-criteria task. To evaluate options for design solutions, various indicators are used - private efficiency criteria. Some criteria should be minimized, others maximized. To structure the selection process and take into account various factors, it is advisable to use methods from decision theory. Determining the best option in the field of railway design (and not only) is inextricably linked with collegial choice. Group decision-making differs from individual decision-making, since the final result is influenced by the preferences of the members of the expert group, whose opinions may be different. Of course, the group can immediately reach consensus on the best option. However, this article considers the case where the experts' preferences diverge. The paper provides an example of collective decision-making on the choice of reconstruction option for a section of a railway using the linear convolution method. The final result (accepted by the group) is compared with the result obtained with an individual decision (based on the ideal point method).

Author Biographies

Margarita Vladimirovna Feoktistova, Irkutsk State Transport University

Ph.D. Student of the Department of Construction of Railways, Bridges and Transport Tunnels

Vyacheslav Anatol’evich Podverbnyi, Irkutsk State Transport University

Doctor of Engineering Science, Associate Professor, Professor of the Department of Construction of Railways, Bridges and Tunnels

Konstantin Mikhailovich Titov, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor, Head of the Department of Construction of Railways, Bridges and Tunnels

References

Дубровская Т.А., Тавтын А.В. Реконструкция участка железной дороги с целью увеличения скоростей движения поездов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2022. № 1(73). С. 64–74.

Морозова А.Е., Новак Е.Д., Кравчук И.С. Новые подходы к определению приоритетности выбора участка железнодорожного пути для проведения ремонта (реконструкции) // Современное состояние, проблемы и перспективы развития отраслевой науки : материалы Всероссийской конференции с международным участием. Москва, 2019. С. 308–312.

Казарина В.В., Подвербный В.А. Принятие решения по выбору варианта трассы железнодорожной линии // Мир транспорта. 2019. Т. 17. № 3 (82). С. 140−151.

Ковальчук М.В., Казарина В.В., Подвербный В.А. Многокритериальное сравнение вариантов проектных решений на основе комплексного критерия // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы VII Международной научно-практической конференции. Иркутск, 2016. Т. 1. С. 457–461.

Перелыгина А.А., Подвербный В.А. Пример принятия решения в области проектирования железных дорог // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы IX Международной научно-практической конференции. Иркутск, 2018. Т. 1. С. 606–611.

Борисов В.И. Метод свертки критериев для решения задачи многокритериальной оптимизации // Проблемы и тенденции научных исследований в системе образования: сборник статей Международной научно-практической конференции. Тюмень, 2019. Ч. 1. С. 25–26.

Пиявский С. А. Метод универсальных коэффициентов при принятии многокритериальных решений // Онтология проектирования. 2018. Т. 8. № 3 (29). С. 449–468.

Математическое моделирование многомерной оптимизации производства тонко-пленочных структур методом свертки критериев / Е.О. Тарасенко, А.В. Шапошников, А.В. Гладков и др. // Инженерный вестник Дона. 2019. № 4 (55). URL : https://elibrary.ru/download/elibrary_39277831_12545754.pdf.

Феоктистова М.В., Зуев М.В. Выбор варианта железнодорожного моста на основе методов «идеальной» точки и линейной свертки // Молодая наука Сибири. 2024. № 1(23). URL : https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1557/1111.

Подвербный В.А., Перелыгина А.А. Принятие решения по выбору типа укрепления водоотводных и нагорных канав на основе метода идеальной точки // Транспорт Урала. 2021. № 2 (69). С. 57–62.

Феоктистова М.В., Подвербный В.А. Выбор берегоукрепительного сооружения для Кругобайкальской железной дороги с применением методов многокритериального сравнения // Молодая наука Сибири. 2023. № 3(21). С. 82–91.

Веприкова М.Я. Коллективные методы принятия решений в современных организациях, их эффективность // Экономика: вчера, сегодня, завтра. 2018. Т. 8. № 9A. С. 353–360.

Степанова А.Ю. Индивидуальные и коллективные решения проблем уникального выбора // Экономическая наука сегодня: теория и практика : сборник материалов VIII Международной научно-практической конференции. Чебоксары, 2017. С. 142–145.

Трушкина С. И. Особенности коллективного выбора решений // Скиф. Вопросы студенческой науки. 2019. № 5-1(33). С. 251–254.

Петровский А.Б. Теория измеримых множеств и мультимножеств. М. : Наука, 2018. 359 с.

Published

2024-07-12

How to Cite

Феоктистова, М. В., Подвербный, В. А., & Титов, К. М. (2024). AN EXAMPLE OF COLLECTIVE DECISION MAKING ON THE CHOICE OF AN OPTION FOR RECONSTRUCTION OF A RAILWAY SECTION. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(24). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1697

Issue

Section

SZD, bridges, tunnels, industrial and civil buildings and structures

Most read articles by the same author(s)