COMPARATIVE ANALYSIS OF BRAKE PADS AND THEIR INFLUENCE ON THE WEAR OF ROLLING STOCK WHEEL SETS
Keywords:
rolling stock brake pads, brake pad and wheelset tire interaction, pad-wheel brake assembly, rolling stock wheels, friction materials, tire wearAbstract
The problems of wear resistance of shoe brakes equipped with various brake pads (cast iron, cast iron with a high phosphorus content, cast iron with high engagement, bimetallic, composite) in their interaction with rolling stock wheels are noted.
The results of research and operation experience of various types of pads and their influence on the wear of rolling stock wheelsets coupled with them are considered. The reasons for withdrawal from service of brake pads made of various materials are given.
The reasons for the increase in wear intensity in the pad-wheel brake assembly are noted. A significant effect of chemical composition on wear resistance, frictional properties and strength of cast iron is shown.
Problems identified in trial operation of modified ridge pads for locomotives and composite brake pads with metal inserts are outlined.
The relevance of research aimed at finding ways to increase the operational durability of cast-iron brake pads and reducing the influence of brake pads on the wear of wheelset tires, as well as choosing economically justified friction materials is considered.
References
В. Р. Асадченко Автоматические тормоза подвижного состава // М.: Маршрут, 2006. – 392 с.
Библиографическое описание: Красиков Г. В. Повышение ресурса чугунных тор-мозных колодок локомотива / Г. В. Красиков. — Текст: непосредственный // Молодой учё-ный. – 2011. – № 2 (25). – Т. 1. – С. 4. – URL: https://moluch.ru/archive/25/2613/ (дата обраще-ния: 15.07.2021).
Асадченко В. Р. Расчёт пневматических тормозов железнодорожного подвижного состава // Учебное пособие для вузов железнодорожного транспорта. – М.: Маршрут, 2004.
Крылов В. И., Крылов В. В. Автоматические тормоза подвижного состава // М.: Транспорт, 1983.
Казаринов В. М., Иноземцев В. Г., Ясенцев В. Ф. Теоретические основы проектиро-вания и эксплуатации автотормозов // М.: Транспорт, 1968.
Маршев В. И. Высокофосфористый чугун для тормозных колодок скоростных локо-мотивов// Автореферат диссертации на соискание учёной степени кандидата наук. М., 2006.
Габидуллин А. Э., Горский Д. В., Назаров И. В., Никитин В. А. Расчёт зависимости коэффициента трения композиционных гребневых колодок для локомотивов от силы нажа-тия и скорости торможения // Вестник Научно-исследовательского института железнодо-рожного транспорта (Вестник ВНИИЖТ). 2020;79(6):337-342. https://doi.org/10.21780/2223-9731-2020-79-6-337-342.
Климов А. А., Стручков А. В., Бондарик В. Б., Ильинский В. П., Домнин С. В., Кир-пиченко В. П. Влияние состава и микроструктуры тормозных локомотивных на трибологи-ческие свойства // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2017. Т. 21. № 11 (130). С. 179-190.
Климов А. А., Домнин С. В., Стручков А. В., Бондарик В. Б. Исследование влияния структуры и твёрдости тормозных колодок на износ бандажей колёс локомотивов // Совре-менные технологии, системный анализ, моделирование // Научный периодический журнал выпуск № 1 (53). ГОУ ВПО ИрГУПС Иркутск 2017 г. – С. 215 - 218.