INCREASING THE MOVEMENT SPEED OF AC ELECTRIC CARS DUE TO THE IMPROVED FIELD WEIGHTENING SYSTEM OF TRACTION ELECTRIC MOTORS

Authors

  • Tatyana Vitalevma Volchek Irkutsk State Transport University
  • Oleg Valerievich Melnichenko Irkutsk State Transport University

Keywords:

electric rolling stock, field weakening system of traction electric motors, technical speed, relative pulsation coefficient, IGBT transistor, laboratory bench

Abstract

One of the main tasks of the Russian Railways is the delivery of transit goods between Europe and Asia as quickly as possible and at a high quality level. In this regard, the relevance of the question of increasing the speed of trains arises. At present, on the domestic electric rolling stock of alternating current, the increase in speed is provided by regulating the voltage of the rectifier-inverter converter and the magnetic flux of the traction motor. The magnetic flux is regulated by changing the excitation current compared to the armature current due to the traction motor field weakening system, which is connected in parallel with the excitation winding. The article presents the disadvantages of a typical system for weakening the field of traction electric motors of an electric locomotive. In connection with the development of power electronics, it became possible to improve a typical field weakening system by using fully controllable semiconductor devices in it, which will eliminate the disadvantages of a typical system. To test the proposed technical solution, a model of a typical and improved systems for weakening the field of traction motors was developed and tested on a laboratory bench. In the course of laboratory tests, electromagnetic processes were obtained during operation of a traction motor with a typical and proposed field weakening systems. The research results are presented in this article.

References

Долгосрочная программа развития ОАО «РЖД» до 2025 года (утверждена распоряжением Правительством РФ от 19.03.2019 г. № 466р).

Тихменев Б.Н. Электровозы переменного тока со статическими преобразователями. М.: Транспорт, 1958. 277 с.

Волчек Т.В. Математическое моделирование энергоэффективной системы ослабления поля тяговых электрических двигателей электровозов переменного тока [Текст] / Т.В. Волчек, О.В. Мельниченко, А.О. Линьков // Известия Транссиба. – 2019. – №3 – С. 2- 14.

Власьевский С.В., Мельниченко О.В., Портной А.Ю., Шрамко С.Г., Яговкин Д.А. Экспериментальный стенд для исследования процессов работы тиристорного и транзисторного выпрямительно-инверторных преобразователей электровоза переменного тока в режиме тяги на первой зоне регулирования / Вестник ЮУрГУ.– №4. – 2014. – С. 52-59.

Волчек Т.В. Повышение технической скорости электроподвижного состава за счет обеспечения плавного регулирования тока возбуждения тяговых электродвигателей [Текст] / Т.В. Волчек, О.В. Мельниченко, С.Г. Шрамко, В.С. Томилов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2020. – №3. – С. 93-100.

Волчек Т.В. Возникновение трансформаторной эдс в секциях якоря тягового электродвигателя электровоза переменного тока в режимах полного и ослабленного поля и пути ее снижения [Текст] / Т.В. Волчек, О.В. Мельниченко, С.Г. Шрамко, А.О. Линьков // Вестник Ростовского государственного университета путей сообщения. – 2020. – №1 – С. 41-49.

Published

2022-01-12

How to Cite

Волчек, Т. В., & Мельниченко, О. В. (2022). INCREASING THE MOVEMENT SPEED OF AC ELECTRIC CARS DUE TO THE IMPROVED FIELD WEIGHTENING SYSTEM OF TRACTION ELECTRIC MOTORS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (3(13). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/221

Issue

Section

Electric rolling stock