SAND FEEDING SYSTEMS UNDER THE WHEELS OF MODERN LOCOMOTIVES
Keywords:
boxing, anti-boxing devices, sliding speed, sand delivery, coefficient of frictionAbstract
This article discusses such terms as boxing and SW, the causes of their occurrence, the terms accompanying these phenomena. The negative properties of these phenomena are also considered, which worsen the dynamics and affect the safety of rolling stock movement, as well as entail additional costs. We are talking about the fight against boxing and skidding by adding an expensive and specially prepared friction modifier (quartz sand) to the contact zone of the wheel and rail, which is able to increase the coefficient of adhesion up to 20%. This method is considered on the example of the VL85 locomotive, an analysis of this system is carried out and a disadvantage is revealed, which consists in the absence of an automatic sand supply control system capable of adapting to specific operating conditions. Based on this, a problem has been identified in the quality of sand supply control systems, and a task has been set for a critical analysis of existing anti-boxing and SW protection systems, and their classification. It was decided to use the systems presented and described in various patents, as well as on the example of the VL85 locomotive, to classify the existing anti-boxing and anti-skid protection systems. During the analysis and classification, the operating conditions, locomotive parameters and factors that affect the coefficient of friction in the area of contact of the locomotive wheel with the rail were revealed. In the course of this work, it is concluded that it is necessary to create a system that would take into account all the factors affecting the conditions and parameters that ensure the best coefficient of friction in the contact of the wheel and the rail of the locomotive.
References
Бюллетень о текущих тенденциях российской экономики. Выпуск No 53, сентябрь 2019 – 14с.
Г.В. Самме: Фрикционное взаимодействие колесных пар локомотива с рельсами. Монография, Москва 2005г – 79с.
Тарасов А. Н. Управление асинхронными тяговыми электродвигателями тележки локомотива в предельных по сцеплению режимах движения. Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук. Брянский государственный технический университет 2017 - 144с.
П.В. Соколов, С.П. Круглов: Системы защиты от боксования и юза современных локомотивов и вопросы их совершенствования. Сборник трудов НПК «Проблемы транспорта Восточной Сибири» ИрГУПС, 2011, с 75-81.
ФИЛИАЛ ОАО «РЖД» ДИРЕКЦИЯ ТЯГИ РАСПОРЯЖЕНИЕ 1 марта 2013г. Об утверждении «Памятки локомотивной бригаде по недопущению боксования колесных пар локомотива» - 5с.
Министерство образования Российской Федерации Санкт-Петербургский государственный университет низкотемпературных и пищевых технологий, Выбор электродвигателя постоянного тока по мощности и расчетпереходного процесса пуска, 2000г, 20с.
Б. А. Тушканов, Н. Г. Пушкарев, Л. А. Позднякова, В. П. Ярош, Ю. В. Соболев, А. А. Матлахов, Э. В. Украинский, Т. Ф. Андрющенко, А. А. Кривун, А. И. Стрельцов, Б. К. Михеев, Ю. А. Орлов, Н. А. Париченко, Е. А. Закись, П. К. Штепенко, Е. Ф. Шестаков: Электровоз ВЛ85. Руководство по эксплуатации. М. «Транспорт» 1992 – 480с.
Патент RU 2347698, Устройство для импульсной подачи песка под колеса локомотива. Дедов А.А., Ляпустин В.Н., Феоктистов В.П. Опубликован 22.02.2008, Бюллетень №6.
Патент RU 2347698, Устройство для импульсной подачи песка под колеса локомотива. Дедов А.А., Ляпустин В.Н., Феоктистов В.П. Опубликован 22.02.2008, Бюллетень №6.
Патент RU 2351479, Устройство для контроля потока распыляемого материала в транспортных средствах. Бартлинг Вернер. Опубликовано 10.04.2009, Бюллетень № 10.
Бочаров В.И. и др. «Магистральные электровозы». М., Энергоатомиздат, 1994 г., стр.316-324.
Авторское свидетельство СССР № 783086, Способ управления форсунками для подачи песка под колеса рельсового транспортного средства, А.С. Дятлов, В.П. Феоктистов, Ю.Ю. Чуверин, А.И. Чуматов. Опубликовано 30.11.80, Бюллетень № 44.
Крагельский И.В., Трояновская Г.И. Влияние температурного режима на фрикционные характеристики // Исследования по физике твердого тела. – М.: Изд-во АН СССР, 1957. – С.56 – 64.
Патент RU 2252166, Способ повышения сцепных свойств рельсового транспортного средства и устройство для его осуществления. Ломанов А. В., Щурин К. В., Слутин А. Ф. Опубликовано 20.05.2005 Бюл. № 14.
Патент RU 2504492 C1, Способ увеличения сцепления колеса с рельсом. Керопян Амбарцум Мкртичевич, Лужнов Юрий Михайлович. Опубликовано 20.01.2014 Бюл. № 2