EVALUATION OF THE STRESS-STRAIN STATE OF A WHEEL WHEN PASSING A RAIL JOINT

Authors

  • Anna Leonidovna Rogozinskaya Irkutsk State Transport University
  • Igor Yurievich Ermolenko Irkutsk State Transport University

Keywords:

rail joint, solid-rolled wheel, interaction of rolling stock and track, stress-strain state, traffic safety

Abstract

The article deals with the issues of impact on the solid-rolled wheel of the car when passing through the rail joint (short track roughness). The values of shock impulses are determined depending on the forward speed of the freight car, the gap of the rail joint and the presence of defects in the "wheel-rail" system. Computer modeling was carried out in the Femap with NX Nastran environment in order to evaluate the stress-strain state of a freight car wheel and factors that reduce the life of a solid-rolled wheel.

References

Распоряжение Правительства РФ от 17 июня 2008 г. № 877-р «Стратегия развития железнодорожного транспорта в Российской Федерации до 2030 года» [Электронный ресурс] // Официальный сайт Министерства транспорта Российской Федерации. URL: https://mintrans.gov.ru/documents/7/1010.

Мазов Ю.Н., Локтев А.А., Сычев В.П. Оценка влияния дефектов колес подвижного состава на состояние железнодорожного пути // Вестник МГСУ. 2015. № 5. С. 61-72.

Коган А.Я., Верхотин А.А. Расчет воздействия на путь колесной пары с ползуном // Исследования возможностей повышения скоростей движения поездов: сб. науч. тр. М. : Транспорт, 1984. 224 с.

Данилов В.Н. Расчет рельсовой нити в зоне стыка. М.: Трансжелдориздат, 1952. 144 с.

Патент № 2678521 Российская Федерация. МПК B61K 9/08. Способ определения геометрических параметров стыков рельсового пути : № 2017108698 : заявл. 16.03.2017 : опуб. 29.01.2019 / Федоров Д.В., Потапенко В.С.

Крысанов Л.Г., Шерсиянникова И.В. Экспериментальное исследование влияния жёсткости подрельсового основания на работу и взаимодействие элементов пути в зоне стыка // Сборник научных трудов ИрГУПС / Иркутск: ИрГУПС, 2002. С. 30-39.

Ermolenko I.Yu., Zheleznyak V.N. Methodology for evaluating of the interaction of wagons and path on the mountain-gorge areas // IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering 760 (2020) 012020 IOP Publishing.

Ресельс А.П., Филатов Е.В., Ковенькин Д.А., Баранов Т.М. Экспериментальное определение боковых сил в системе «колесо-рельс» при движении поездов по горно-перевальному участку // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2020. № 1 (65). С. 75-84. DOI: 10.26731/1813-9108.2020.1(65).75-84.

Алтынников Д.С., Ковенькин Д.А. Определение поперечных напряжений в шейке рельсов в зависимости от динамических нагрузок на подходах к мостам // Системный анализ. Моделирование / 2018. Т. 60 № 4. С. 108-117. DOI: 10.26731/1813-9108.2018.4(60).108-117.

Ovchinnikov D., Kovenkin D. Stress‐strain state of the «wheel‐rail» system under different movement conditions // IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. 2021. Т. 1151. С. 012020 IOP Publishing.

Ермоленко И.Ю. Влияние профиля пути горного участка ВСЖД на силовое взаимодействие «колесо-рельс» с учетом экспериментальных параметров вагона-лаборатории // Вестник Иркутского государственного технического университета / Иркутск, 2017. Т. 21. № 2. С. 170-180.

Published

2022-06-27

How to Cite

Рогозинская, А. Л., & Ермоленко, И. Ю. . (2022). EVALUATION OF THE STRESS-STRAIN STATE OF A WHEEL WHEN PASSING A RAIL JOINT. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(16). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/727

Issue

Section

Wagons, wagon economy