DEVELOPMENT OF THE CAPACITY OF THE LIMITING SECTION CHUKSHA-TOREA-OGNEVKA

Authors

  • Dmitrii Igorevich Kuzubov Irkutsk State Transport University
  • Elena Yur'evna Puzina Irkutsk State Transport University, Irkutsk National Research Technical University

Keywords:

contact network, transformer, reinforcement, longitudinal compensation device, electric rolling stock

Abstract

On the existing sections of electrified railways, due to the increase in the volume of cargo transportation carried out by heavy trains, limiting sections are identified that limit the throughput of entire distances of power supply. This is usually observed when there is a complex mountain pass profile of the path in such sections. The Northern Passage of the East Siberian Railway is characterized by the presence of rises of 10-17 ppm in some distances of power supply. A striking example of such a section is the Chuksha-Ognevka intersubstation zone of the Vikhorevskaya power supply distance.

The purpose of the research carried out by the authors of the article is to develop the capacity of the traction power supply system on the Chuksha-Ognevka section with the existing train schedule for 2022 and the prospective train schedule for 2025. Based on the collected data on the track profile and weight norms of trains, a traction calculation was performed to determine the loads of trains on a given section. For different modes, the throughput capacity of the traction power supply system was checked, taking into account the specified weight norms of trains in even and odd directions. At the same time, limiting sections were identified and measures were proposed to strengthen them, such as hanging a reinforcing wire, installing a transverse capacitive compensation device at the sectioning post, including power transformers at a traction substation in parallel operation, which requires the installation of an additional traction transformer. Optimal measures were chosen to strengthen each limiting section.

References

Пузина Е.Ю. Усиление системы тягового электроснабжения участка Якурим-Звездная ВСЖД / Транспорт-2013: труды международной научно-практической конференции. –Ростов-на-Дону: Изд-во РГУПС, 2013. – С. 176-178.

Пузина Е.Ю., Туйгунова А.Г., Худоногов И.А. Системы мониторинга силовых трансфор-маторов тяговых подстанций. Иркутск, 2020. – 184 с.

Puzina E.Yu., Cherniga M.Yu., Khudonogov I.A. Strengthening the power supply system of electrified railways, taking into account the use of interval control devices. 2020 International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies, FarEastCon 2020. 2020. C. 9271385.

Cherepanov A., Kutsiy A. Modeling of tractive power supply systems for heavy-tonnage trains operation// International Russion Automation Conference, RusAutoCon2018. C.8501734.

Шевердин И.Н., Шаманов В.И., Трофимов Ю.А. Влияние тяжеловесных поездов на рельсовые цепи и АЛС. Автоматика, связь, информатика. 2004. № 8. С.24.

Черепанов А.В., Куцый А.П., Есауленко А.С. Применение технологии виртуальной сцеп-ки для поездов повышенной массы. Молодая наука Сибири. 2020. № 2 (8). С. 191-199.

Yue Han, Qiang Gao, Xuebin Li. Research on the Application of Modern Power System Based on Automatic Control Technology. 2015. 4th International Conference on Modeling and Simulation (MAS), IEEE, 2015.

Общие положения методики определения пропускной способности железнодорожных участков по устройствам тягового электроснабжения. Гипротранстэи ОАО «РЖД», 2005. – 19 с.

Правила тяговых расчётов для поездной работы. М.: Трансжелдориздат, 1989. – 153 с.

Черепанов А.В., Куцый А.П. Использование управляемых источников реактивной мощности в системах тягового электроснабжения. Вестник Иркутского государственного технического университета. 2016. Т. 20. № 9(116). С. 103-110.

Ilyushin P., Suslov K. Operation of automatic transfer switches in the networks with distributed generation// 2019 IEEE Milan PowerTech. 2019. C. 8810450.

Пузина Е.Ю. Оценка эффективности применения устройств компенсации реактивной мощности на тяговой подстанции Кежемская ВСЖД/Транспорт: наука, образование, произ-водство: труды Международной научно-практической конференции.– Ростов-на-Дону: Изд-во РГУПС, 2016. – С. 229-233.

Grigoriev N.P., Klykov M.S., Tikhomirov V.A., Trofimovich P.N. Reduction of electrical ehergy losses of power transformer of 25 kV traction substations. IOP Conferens Series: Materials Science and Engineering. 2020. № 760. C. 012060.

Королева А.В., Аршинов С.А. К вопросу об энергосбережении на метрополитене. Вест-ник Иркутского государственного технического университета. 2013. № 11 (82). С.283-288.

Воинова Д.В., Пузина Е.Ю. Повышение эффективности функционирования энергетических объектов муниципальной инфраструктуры. Повышение эффективности производства и использования энергии в условиях Сибири. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. 2016. С.170-175.

Боброва Ю.М., Пузина Е.Ю. Необходимость активизации энергосбережения в Рос-сии//Повышение эффективности производства и использования энергии в условиях Сибири/ Материалы Всеросс. науч.-практ. конф. с междунар. участием. -Иркутск: ИРНИТУ, 2016. -Т.2. - С. 142-147.

Хомкалов Г.В., Берегова Г.М., Бовкун А.С. Разработка механизма управления энергоэф-фективностью предприятий. Проблемы социально-экономического развития Сибири. 2022. № 1(47). С. 64-70.

Будаков А.С. Общеотраслевые и неэкономические барьеры внедрения энергоэффектив-ной политики на предприятиях. Экономические системы. 2022. Т. 15. № 1. С. 156-167.

Published

2022-11-29

How to Cite

Кузубов, Д. И., & Пузина, Е. Ю. (2022). DEVELOPMENT OF THE CAPACITY OF THE LIMITING SECTION CHUKSHA-TOREA-OGNEVKA. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (3(17). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/799

Issue

Section

Energy, railway electrification