THE USE OF ADAPTIVE SAND FEEDING UNDER THE WHEELS OF THE LOCOMOTIVE
Keywords:
boxing, anti-boxing devices, sliding speed, sand delivery, coefficient of friction adaptive control law, identificationAbstract
This article discusses such terms as boxing and SW, the causes of their occurrence, the terms accompanying these phenomena. The negative properties of these phenomena are also considered, which worsen the dynamics and affect the safety of rolling stock movement, as well as entail additional costs. We are talking about the fight against boxing and skidding by adding an expensive and specially prepared friction modifier (quartz sand) to the contact zone of the wheel and rail, which is able to increase the coefficient of adhesion up to 20%. This method is considered with the parameters of the locomotive VL85. This article also discusses the construction of a simplified mathematical model of the boxing process and a system to combat this phenomenon. Two model tests are presented, which show the advantages of an adaptive system compared to a system built on approximately calculated parameters. simplifications and assumptions can be applied to this algorithm. Let the result not physically differ much, but with the expansion of the mathematical model and the addition of transport delays and transients, the error in calculations will increase many times, and the adaptive control algorithm will be able to adapt to new conditions. The method of implementing adaptive sand filling considered in the paper can be easily integrated into the locomotive's standard system for protection against boxing and yuz, complementing existing methods of combating these adverse phenomena.
References
Бюллетень о текущих тенденциях российской экономики. Выпуск No 53, сентябрь 2019 – 14с.
Г.В. Самме: Фрикционное взаимодействие колесных пар локомотива с рельсами. Монография, Москва 2005г – 79с.
Тарасов А. Н. Управление асинхронными тяговыми электродвигателями тележки локомотива в предельных по сцеплению режимах движения. Диссертация на соискание ученой степени кандидата технических наук. Брянский государственный технический университет 2017 - 144с.
Кузнецов В.Д. Избранные труды. Физика резания и трения металлов и кристаллов. —М.: Наука, 1977
Исупов, С. А., Круглов, С. П. Системы пескоподачи под колеса современных локомотивов. Электронный научный журнал "Молодая наука Сибири", (1(15) извлечено от https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/496
Kruglov, S.P., Kovyrshin, S.V., Isupov, S.A. Suppression of the Locomotive Wheelset Jamming by Means of Adaptive Sand Supply. Smart Innovation, Systems and Technologies, 2022, vol 272, pp. 689-700. https://doi.org/10.1007/978-981-16-8759-4_72 (Scopus).
Круглов С.П. Адаптивная подсыпка песка на локомотиве / С. П. Круглов, С. В. Ковыршин, П. Ю. Иванов, С. А. Исупов // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2021. – № 2 (70). – С. 104–112. – DOI: 10.26731/1813- 9108.2021.2(70).104-112
Правила тяговых расчетов для поездной работы. Утверждены Распоряжением ОАО «РЖД» от 12.05.2016 № 867р в редакции Распоряжения ОАО «РЖД» от 09.02.2018 № 182/р. –516 с.
Гогричиани Г.В., Казаринов А.В., Михеев В.В., Курцев С.Б. Основные принципы управления системой противоюзовой защиты современного подвижного состава // Вестник ВНИИЖТ, 2003, №3. С.14-21.
Кузьмич В.Д., Руднев В.С., Френкель С.Я. Теория локомотивной тяги: учебник для вузов ж.-д. транспорта/ Под ред. В.Д. Кузьмича. – М.: Издательство «Маршрут», 2005. – 448 с.
Ляпушкин Н.Н. Прогнозирование сцепных свойств локомотивов с различными типами тяговых электродвигателей. Автореферат дисс. на соиск. уч. ст. д.т.н. – М.: МИИТ, 2014. – 46 с.
Савоськин А.Н., Чучин А.А. Исследование процессов срыва сцепления и буксования в тяговом приводе I класса // Моделирование транспортных процессов. – 2009. – №2. С.47-55.
Савоськин А.Н., Чучин А.А. Исследование процессов срыва сцепления и буксования в тяговом приводе I класса // Моделирование транспортных процессов. – 2009. – №2. С.47-55.
В.А. Сидяков, Л.А. Андреева, А.Г. Колчанов, И.П. Потапов, Н.И. Карганова, А.В. Багинов, В.Е. Сидяков, И.Т. Демченко, В.П. Глухман. Актуализация правил тяговых расчетов на промышленном железнодорожном транспорте. Методическое пособие. Москва 2016г – 95с.
Astrom K.J., Wittenmark B. Adaptive control. Second edition. Dover Publications, Inc., Mineola, New York, 2008.