The current state and development problems of the transport and logistics system of Russia
Keywords:
the Eastern polygon of railways, transport and logistics system, business process management, cargo base, transport infrastructure complex, parameterization of facilities, high-yield cargo, container transportation, terminal and logistics centerAbstract
The use of a logistics center as an intermediate link in the supply chain is one of the main trends in the international transport market today. The practice of relations between types of transport, especially sea and railway ones, in the operation of the Eastern Railway Polygon, shows a set of unsolved problems reflected mostly in the organizational and technological sectors. The foundation for ensuring effective and uninterrupted interaction of these types of transport includes compliance with the schedule for the supply of railway rolling stock to transport complexes in accordance with the capabilities of loading and unloading devices of seaports of the Far East; joint approval of the regime for the supply of marine rolling stock at the time of arrival of wagons and containers, destination for a specific vessel in the area of the port of destination; the availability of technical and technological reserves at terminal and warehouse complexes located in seaports, which allow for the accumulation of the cargo base arriving at their address in the volume of the ship's consignment. The solution of these issues is largely relevant for the development of international relations. These factors allow us to conclude that today Russia is faced with the need to develop transport infrastructure as soon as possible, which, ultimately, will allow to reduce the cost of transporting goods and the cost of the final product, fully utilize the transit potential, unite and regulate the interaction of all participants in the transportation process and increase the level of services in cargo transportation. The scientific article defines the current state and problems of development of the transport and logistics system of the Russian Federation. The assessment of domestic and international experience in the sector of formation of transport and logistics infrastructure facilities is given, the issues of formation of a transport and logistics system at the national and regional levels are considered. The methodology of rational placement of logistics centers is presented, the prerequisites for the creation of a concept for the development of terminal and logistics centers are determined by the example of the organization k of the Eastern Railway Polygon operation. According to the results of the analysis, an imbalance was revealed between the requests of users of railway transport services for a full range of high-level logistics services, as well as the need to increase freight traffic and the lack of necessary capacities and services, especially in the regions. The assessment of the effectiveness of the ongoing project to create centers should take into account such risk categories as the political situation, the state of macroeconomics, market demand, financial and economic transactions.
References
Копылова О.А., Рахмангулов А.Н. Размещение региональных логистических центров // Магнитогорск : МГТУ им. Г.И. Носова, 2015. 172 с.
Синицына А.С. Разработка методов параметризации контейнерных терминалов на основе принципов логистики : дис … канд. техн. наук. М., 2001. 283 с.
Синицына А.С., Некрасов А.Г. Бесшовность и интеллектуальная мобильность интермодальных транспортно-логистических систем // Социально-экономический и гуманитарный журнал. 2022 № 2 (24). С. 163–175.
Российские железные дороги // ОАО «РЖД» : сайт. URL : http://www.rzd.ru (Дата обращения 29.02.2024).
Мякенький С.В., Лукиных В.Ф. История создания логистических центров // БизнесСайт : информ. портал. URL : https://www.sitebs.ru/blogs/38071.html (Дата обращения 29.02.2024).
Транспортно-логистические центры: зарубежный опыт // Лобанов-логист : логистич. портал. URL : https://www.lobanov-logist.ru/library/all_articles/57650/ (Дата обращения 29.02.2024).
Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года : рас-поряжение Правительства Рос. Федерации от 27.11.2021 г. № 3363-р. Доступ из справ.-правовой системы КонсультантПлюс в локал. сети.
Сценарии развития Восточной Сибири и российского Дальнего Востока в контексте политической и экономической ди-намики Азиатско-Тихоокеанского региона до 2030 года : аналитич. доклад / Л.А. Аносова, А.Г. Коржубаев, А.Н. Панов и др. М. : Едиториал УРСС, 2011. 120 с. URL : http://econom.nsc.ru/ieie/Izdan/trudi/korjubaev/doklad.pdf (Дата обращения 27.02.2024).
Динец Д.А., Меркулов А.С. Риски транзита Восточного транспортного коридора // Экономика железных дорог. 2021. № 2. С. 66–77.
Оленцевич В.А., Гозбенко В.Е. Задачи приспособления транспортной инфраструктуры к новым технологиям // Совре-менные технологии и научно-технический прогресс. 2021. № 8. С. 189–190.
Капорцев Б.В. Экономическое обоснование системы управления складским комплексом негабаритных и тяжеловесных грузов на российских железных дорогах : дис. ... канд. экон. наук. М., 2014. 171 с.
Ко Ко Лвин. Закономерности и факторы комплексного развития транспортной системы Мьянмы : дис. ... канд. техн. наук. М., 2018. 153 с.
Концепция создания терминально-логистических центров на территории Российской Федерации // ОАО «РЖД» : сайт. URL : https://cargo.rzd.ru/api/media/resources/c/5/121/74208 (Дата обращения: 16.02.2024).
Об утверждении политики клиентоориентированности холдинга «РЖД» в области грузовых перевозок : распоряжение ОАО «РЖД» от 26.07.2016 № 1489р. Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.
Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Максимова Р.В. Актуальность вопросов перераспределения технических мощностей Восточного полигона железных дорог // Актуальные проблемы транспорта в XXI веке : тр. II Междунар. науч.-практ. конф. Но-вокузнецк, 2023. С. 185–188.
Терминалы ускорят доставку // Гудок : сайт. URL : https://www.gudok.ru/newspaper/?ID=1466809 (Дата обращения 15.02.2024).
Оборин М.С. Тенденции развития транспортно-логистических систем региона // Сервис в России и за рубежом. 2019. Т. 13. № 4 (86). С. 188–196.
Оленцевич В.А., Брытков В.С. Вопросы повышения конкурентоспособности железнодорожных грузовых перевозок в регионах Сибири и Дальнего Востока // Постсоветский материк. 2024. № 1 (41). С. 85–97.
Копылова О.А. Методика оценки вариантов размещения региональных логистических центров : дис. ... канд. техн. наук. Магнитогорск, 2014. 189 с.
Власова Н.В. О современном развитии грузовых сервисов ОАО «РЖД» в границах Восточно-Сибирской железной до-роги // Постсоветский материк. 2024. № 1 (41). С. 98–108.
Яворская Д.А., Шевчук И.С., Власова Н.В. Прогнозные перспективы развития транзитных контейнерных перевозок по территории России // Исследование инновационного потенциала общества и формирование направлений его стратегического раз-вития : сб. науч. ст. XIII Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Курск, 2023. Т. 2. С. 312–315.
Иванова Е.О., Файзрахманова Е.В. Повышение эффективности работы склада на основе внедрения WMS // Проблемы развития современного общества : сб. науч. ст. VIII Всерос. нац. науч.-практ. конф. Курск, 2023. Т. 1. С. 165–169.
Динец Д.А., Меркулов А.С. Применение принципа управления транспортным коридором к организации деятельности Транссибирской магистрали // Транспортное право и безопасность. 2021. № 3 (39). С. 49–56.