Structural features of the transport and logistics services industry with identification of segments, consumers, competitors in the freight transportation cluster, forwarding and warehousing services
Keywords:
transport and logistics services, freight forwarding services, consumers, shippers, freight transportation, 3PL and 4PL logistics providers, logistics providers, warehouse servicesAbstract
Currently, under conditions of significant restrictions on cargo transportation, the Russian Railways holding company is faced with a number of state and social tasks in order to fulfill the state order. The strategic priority of the Transport and Logistics Business Holding «Russian Railways» is the improvement of 3-4PL services, the development of end-to-end transport and logistics services «from door to door», the provision of economically sound transport and logistics business products in the «single window» format, the integration of global supply chains, creating an IT bridgehead and competencies to prepare for the entry of products into the range of 5PL services. The business units of the Russian Railways holding plan to develop integrated services for coordinated interaction with clients and counterparties. The use of integrated solutions for managing transport and warehouse logistics is one of the main elements of logistics outsourcing. By 2030, the target portfolio of services of JSC «Russian Railways» will include comprehensive services for managing internal and external logistics of enterprises (3PL), as well as supply chain management within the framework of 4PL services, services for industrial enterprises with the organization of cargo delivery in the first and last mile. In the scientific article, the author analyzed transport and logistics services in the segment of consumers and competitors, identified strengths and weaknesses, and compiled a logistics outsourcing scheme (market diagram) 1 PL, 2 PL, 3 PL, 4 PL.I n Russia, the level of development of the 3PL services segment has the potential to become the fastest growing in the medium and long term. Increasing the transparency and reliability of transportation, strengthening the level of control over third-party transport and logistics companies will increase the share of the 3PL services segment. Thus, in general, the transport and logistics services industry requires significant structural changes in terms of improving the quality of the regulatory environment, infrastructure financing, especially in the railway segment (infrastructure is mainly financed only by the state, while private investors have weak interest in infrastructure projects), implementation of new solutions and technologies, which is confirmed by the fact that most of the market value is formed not through integrated logistics solutions, but through cargo transportation by one mode of transport.
References
Российские железные дороги // ОАО «РЖД» : сайт. URL : http://www.rzd.ru (дата обращения 12.11.2024).
Об утверждении Транспортной стратегии Российской Федерации до 2030 года с прогнозом на период до 2035 года : распоряжение Правительства Рос. Федерации от 27.11.2021 г. № 3363-р. Доступ из справ.-прав. системы КонсультантПлюс в локал. сети.
Сценарии развития Восточной Сибири и российского Дальнего Востока в контексте политической и экономи-ческой динамики Азиатско-Тихоокеанского региона до 2030 года : аналит. доклад / Л.А. Аносова, А.Г. Коржубаев, А.Н. Панов и др. М. : Едиториал УРСС, 2011. 120 с. URL : http://econom.nsc.ru/ieie/Izdan/trudi/korjubaev/doklad.pdf (дата обращения 13.11.2024).
Рынок логистического аутсорсинга: итоги 2022 г., оценка 2023 г., прогноз 2026 г. // M.A.Research : сайт. URL : http:// ma-research.ru/research/item/395-rynok-logisticheskogo-autsorsinga-itogi-2022-g-otsenka-2023-g-i-prognoz-do-2026-g.html (дата обращения 01.11.2024).
Власова Н.В., Оленцевич В.А. Декомпозиция основных бизнес-процессов и зоны формирования рисков железнодорожной транспортной системы в сфере грузовых перевозок // Вестн. Сибир. гос. ун-та путей сообщ. 2022. № 4 (63). С. 44–52.
Цыганов Н.А. Использование транспортно-логистических услуг 3pl-провайдера как фактор повышения устойчивости предприятия // Ключевые позиции и точки развития экономики и промышленности: теория и практика : сб. материалов III Междунар. науч-практ. конф. Липецк, 2023. С. 697–699.
Капский П.Д., Ивуть Р.Б. Сравнительный анализ потенциала экспедиторов и логистических операторов на рынке транспортно-логистических услуг республики Беларусь // Инновационный транспорт. 2024. № 2 (52). С. 34–36.
Власова Н.В., Оленцевич В.А. Совершенствование процессов транспортно-логистического бизнес-блока по реализации проекта предоставления комплекса услуг // Образование – Наука – Производство : материалы VI Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участ. Чита, 2022. Т. 1. С. 262–270.
Транспорт // Федеральная служба государственной статистики : сайт. URL : http://rosstat.gov.ru/statistics/transport (дата обращения 01.11.2024).
Департамент экономической конъюнктуры и стратегического развития (ЦЭКР) // ОАО «РЖД» : сайт. URL : http://company.rzd.ru/ru/9349/page/105554?id=203 (дата обращения 01.11.2024).
Ефимова Е.Н., Бородина В.А. Экономические аспекты взаимодействия транспортно-логистических центров и перевозчика при реализации контейнерных перевозок // Экономика железных дорог. 2022. № 9 . С. 35–42.
Власова Н.В. Унифицированные требования к местам общего пользования // Современные технологии и научно-технический прогресс. 2022. № 9. С. 159–160.
Трещева А.А., Волков А.А. Формирование транспортно-логистических центов и их влияние на производительность труда Самарской области // Экономика и предпринимательство. 2023. № 10 (159). С. 680–683.
Степанян Т.М. Проблемы совершенствования бизнес-процессов при организации транспортно-логистических услуг // Логистические возможности компаний в современных условиях : сб. ст. по материалам Междунар. науч.-практ. конф. М., 2019. С. 29–33.
Евдокимова А.С., Кучина О.В. К надежности выбора аутсорсинговой компании на рынке транспортно-логистических услуг // Вестн. Астрахан. гос. техн. ун-та. Сер.: Экономика. 2022. № 4. С. 130–136.
Малецкая М.Б., Холмовский С.Г. Рынок транспортно-логистических услуг и параметры качества транспортного обслуживания // Baikal Research Journal. 2023. Т. 14. № 3. С. 992–1002.
Шпак А.С. Оценка конкурентной позиции транспортно-логистической компании на рынке транспортно-экспедиторских услуг // Право и экономическое развитие: актуальные вопросы. Чебоксары, 2024. С. 67–81.
Константинова А.С., Мельников А.Р. Стратегия и тактика оператора смешанной перевозки на рынке транспортно-экспедиторских услуг // Молодежь. Наука. Инновации. 2023. Т. 1. С. 443–445.
Истратов А.А. Роль территориальных логистических центров в стимулировании экономического развития региона // Экономика и управление в России: региональный опыт, проблемы, перспективы : сб. науч. тр. II Всерос. науч.-практ. конф. Тула, 2022. С. 18–21.
Смирнов Д.С., Сакс Н.В. Инновации в области транспортно-логистических услуг // Мобильность будущего: проблемы, решения, инновации : сб. науч. ст. Междунар. науч.-практ. конф. СПб., 2023. С. 174–180.
Кривощекова В.А., Левин А.В., Власова Н.В. Перспективы дальнейшего развития отрасли грузоперевозок железнодо-рожным транспортом в России // Цифровая экономика: перспективы развития и совершенствования : сб. науч. ст. III Междунар. науч.-практ. конф. Курск, 2022. С. 188–193.
Ефименко Д.Д., Большаков Р.С. Особенности внедрения логистических технологий 3PL // Молодая наука Сибири. 2021. № 3 (13). С. 90–95. URL: https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/263/190 (дата обращения 10.11.2024).