A comprehensive solution for setting the railway track plan in the design position
Keywords:
survey of the railway track plan, coordinate survey of the railway track, reference stations, software package «Universal mechanism», measurement accuracy of the railway track plan, the design position of the railway track planAbstract
Since there is a rapid increase in train speeds and there is a need for new approaches to the repair and maintenance of the railway track in terms of plan and profile, this topic is relevant. The article discusses the issues of optimizing the survey of the plan of the railway track. The accuracy of survey work of coordinate and chord-boom methods is analyzed. After the analysis, modeling was performed in the "Universal Mechanism" software package. The model is based on the real section of the Irkutsk-Sortirovochnaya distance of the East Siberian Railway located at 5186-5189 km. The main purpose of the modeling was to consider the influence of the roughness of the track in plan on the lateral forces of the creep. In this case, the roughness in the plan is set in the size of the magnitude of the inaccuracy of the considered shooting methods. During the modeling, it was revealed how the unevenness of the track in the plan affects the lateral forces, and it was also clearly proved that for the design, maintenance and repair of the railway track, it is necessary to use complex or combined methods of straightening. Combined shooting implies a synergy of two methods. The first method is necessary for spatial positioning of the path, the second for obtaining its maximum smoothness. Thus, the merger of coordinate and chord-boom methods can give a positive result in improving the quality of the maintenance of the railway track in plan. The article provides recommendations for a comprehensive solution to the formulation of the path plan to the design position. For this, it is advisable to develop and use both modern methods with the use of reference stations and long-used methods based on measuring the curvature of the path.
References
Щербаков В.В., Пикалов А.С. Выправка пути при реконструкции и ремонте железнодорожных путей с использованием ГИС-технологий и ГНСС // Транспортное строительство. 2012. № 1. С. 23–26.
Корженевич И.П., Торопов Б.И. План железнодорожного пути как один из основных факторов для снижения расходов и повышения скоростей // Проблемы и перспективы изысканий, проектирования, строительства и эксплуатации железных дорог : тр. всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Иркутск : ИрГУПС, 2009. Т. 2. С. 105–110.
Пикалов А.С. Повышение эффективности реконструкции железнодорожного пути за счет применения современных тех-нологий : дис. … канд. техн. наук. Новосибирск, 2013. 180 с.
Лагерев С.Ю., Карпов И.Г. Оптимизация процедур съемки плана железнодорожного пути для его текущего содержания и ремонтов на основе современных технологий. Иркутск : ИрГУПС, 2017. 144 c.
Щербаков В.В., Жидов В.М. Применение ГНСС оборудования при определении длины рельсов // Геодезия, геоинфор-матика, картография, маркшейдерия : материалы IX Междунар. науч. конф. Новосибирск, 2013. Т. 3. С. 43–45.
Щербаков В.В., Жидов В.М., Макушинская М.В. Специальная реперная железнодорожная система // Геодезия и карто-графия. 2010. № 12. C. 12–14.
Щербаков В.В., Пикалов А.С. Технология постановки пути в проектное положение с использованием ГЛОНАСС/GPS // Вестн. Сиб. гос. ун-та путей сообщ. 2010. № 22. С. 74–78.
Щербаков В.В., Ковалева О.В., Щербаков И.В. Цифровые модели пути - основа геодезического обеспечения проекти-рования, строительства (ремонта) и эксплуатации железных дорог // Геодезия и картография. 2016. № 3. С. 12–16.
Корженевич И. П. Точность съемки плана железнодорожной колеи и пути ее повышения // Вісн. Днепропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. 2009. № 27. С. 116–120.
Специальная реперная система контроля состояния железнодорожного пути в профиле и плане. Конструкция и условия установки рабочего репера на металлических опорах контактной сети. Технические требования. М. : МПС РФ, 1998. 5 с.
Корженевич И.П. Специальная реперная система для контроля положения пути в плане // Вісн. Дніпропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. 2009. № 25. С. 69–71.
Щербаков В.В. Геодезические методы определения геометрических параметров рельсовой колеи // Инновационные технологии на транспорте: образование, наука, практика : материалы XLI Междунар. науч. конф. Алматы, 2017. С. 366–371.
Инженерная геодезия / Е.Б. Клюшин, М.И. Киселев, Д.Ш.Михелев и др. М. : Академия, 2008. 480 с.
Щербаков В.В., Загибалова С.С. Экономические показатели внедрения координатного способа определения геометри-ческих параметров рельсовой колеи // Вузы Сибири и Дальнего Востока – Транссибу : тезисы докл. регион. науч.-практ. конф. Новосибирск, 2002. С. 147–148.
Щербаков И.В. Аппаратно-программный комплекс «Профиль-М» для определения пространственных и геометриче-ских параметров рельсовой колеи // Вестник СГУГиТ. 2017. №3 (22). С. 45–60.
Щербаков И.В. Геодезические методы определения геометрических параметров рельсовой колеи // Геодезия, геоин-форматика, картография, маркшейдерия : материалы XII Междунар. науч. конф. Новосибирск, 2016. Т. 1. C. 17–23.
Marx L. DB Netz uses satellites to locate track in three dimensions. Railway Gazette International. 2008. Nov. |P. 872–875.
Глушков В.В. Космическая геодезия: методы и перспективы развития. М. : Ин-т политич. и военн. анализа. 2002. 448 с.
Корженевич И.П. Выправка кривых и решение задач плана в программе РВПлан // Особенности проектирования и строительства железных дорог в условиях Дальнего Востока : сб. науч. тр. Хабаровск : Изд-во ДВГУПС, 2009. С. 71–79.
Корженевич И.П., Ренгач Н.Г., Лошкарев Н.А. Оценка точности и оптимизация процедур съемки железнодорожных кривых // Вісн. Днепропетр. нац. ун-ту залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна. 2005. № 11. С. 50–60.