Analysis of federal vehicles injury rates on the roads of the Irkutsk region and their trends

Authors

  • Vera Sergeevna Aslamova Irkutsk State Transport University
  • Polina Andreevna Kuznetsova Irkutsk State Transport University
  • Alexander Anatol'evich Aslamov Angarsk State Technical University

Keywords:

road safety, social risk, traffic risk, road traffic accident, coefficient of determination, regression model, trend

Abstract

The article compares the transport and social risks of the Irkutsk region and Russia. It is shown that the goal of reducing social risk to a level not exceeding 4 fatalities in road accidents put forward in the Road Safety Strategy for 2018-2024 is not achievable within the specified period of time. The characteristics of three federal highways passing through the Irkutsk region are given. A systematic analysis of indicators of road traffic accidents was carried out according to the statistics of the State Traffic Inspectorate for 2020 and 2021. It was revealed that there is no steady tendency for the number of deaths on federal highways of the Irkutsk region to reduce. The seasonal nature of the dynamics of accident indicators is noted. The maximum absolute number of accidents occurs on the R-255 road, which has the greatest length and traffic intensity. The most traumatic sections of federal highways have been determined with the highest occurrence of accidents. There is a clear downward trend in the number of people injured in accidents on the federal highways of the Irkutsk region in 2021. Using the Statgraphics Plus package, polynomial regression models of the number of accumulated incident indicators for January-October 2020-2021 were obtained. The resulting models describe 99.4-99.7% of the statistical data. The forecast of accident indicators for November 2020 and 2021 was carried out, which showed that the maximum relative forecast error does not exceed 7.5%. A control audit of the application of budgetary appropriations found that by 2020 in the Irkutsk region, only 70.8% of federal highways met the requirements of the standards. The main causes of accidents therein are: ineffectiveness of preventive work with minors, lack of thematic television programs, rare social advertising, low efficiency of municipal programs, which do not include expenses for prevention of accidents, drunk drivers behind the wheel.

Author Biographies

Vera Sergeevna Aslamova, Irkutsk State Transport University

Doctor of Engineering Science, Professor, the Full Professor of the Department «Technosphere Safety»

Polina Andreevna Kuznetsova, Irkutsk State Transport University

Master's student of Department «Technosphere safety»

Alexander Anatol'evich Aslamov, Angarsk State Technical University

Ph.D. in Engineering Science, Associate Professor of Department «Machines and Devices of Chemical Production»

References

Аземша С.А., Карасевич С. Н. Учет динамики аварийности при разработке мероприятий по повышению безопасности дорожного движения // Организация и безопасность дорожного движения : материалы ХII Национ. науч.-прак. конф. с междунар. участием. Тюмень : Изд-во ТИУ, 2019. Т. 2. С. 8–14.

Гусельников Ю.А. Проблемы контроля обеспечения безопасности дорожного движения в субъектах транспортной деятельности // Вестн. Курган. гос. ун-та. 2015. № 3. С. 70–82.

Хабибуллин Д.Р., Ильдарханов Р.Ф. Современные проблемы безопасности дорожного движения // Организация и безопасность дорожного движения : материалы ХII Национ. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Тюмень : Изд-во ТИУ, 2019. Т. 2. С. 101–108.

Гусельников Ю.А., Борщенко Я.А. Решение проблем организационно-нормативного обеспечения безопасности дорожного движения // Изв. Тульск. гос. ун-та. 2015. Вып. 6. Ч. 1. С. 3–11.

Lebedeva O., Kripak M. Modeling of public transport waiting time indicator for the transport network of a large city // MATEC Web of Conferences ICMTMTE. 2018. DOI:10.1051/matecconf/201822404018.

Пьянкова А.И., Фаттахов Т.А. Смертность от дорожно-транспортных происшествий в России: подходы к оценке, тенденции и перспективы // Демографическое обозрение. 2019. № 6 (3). С. 58–84.

Рейтинг стран по уровню смертности в ДТП // NoNews : сайт. URL: https://nonews.co› countries › mortality-road-traffic (дата обращения 10.11.2021).

Сведения о показателях состояния безопасности дорожного движения // Госавтоинспекция : офиц. сайт Министерства внутренних дел Рос. Федераци. URL: http://stat.gibdd.ru/ (дата обращения: 02.11.2021).

Стратегия безопасности дорожного движения в Российской Федерации на 2018-2024 годы : распоряжение Правительства РФ от 8 янв. 2018 г. № 1-р.

Крипак М.Н., Колесник А.И. Проблемы и перспективы развития транспортной инфраструктуры в современных городах // Сб. науч. тр. Ангар. гос. техн. ун-та. 2014. Т. 1. № 1. С. 194–198.

Ефремовская К.Н., Крипак М.Н. Возможность применения мирового опыта развития системы общественного транспорта в городе Севастополе // Современные технологии: проблемы и перспективы : сб. ст. всерос. науч.-практ. конф. для аспирантов, студентов и молодых учёных. Севастополь, 2019. С. 133–136.

Крамаренко Б.А. Транспортные и социальные риски в определении объективной картины в сфере ОБД // Грузовик. 2020. № 6. С. 47–48.

Иркутская область вошла в ТОП-20 регионов по числу ДТП с пострадавшими в 2020 году // Ирк.ру : информац. сайт Иркут. обл. URL: https://www.irk.ru/news/20201109/crash/ (дата обращения 09.12.2021).

Асламова В.С., Минко А.А., Асламов А.А. Прогнозные модели травматизма с участием подростков на автомобильных дорогах общего пользования // Математические методы в технике и технологиях. 2021. № 1. С. 174–177.

Минко А.А., Асламова В.С. Сравнительный анализ травматизма с участием детей на автомобильных дорогах России // Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 417–421.

Асламова В.С., Минко А.А., Асламов А.А. Регрессионные модели травматизма на автомобильных дорогах России // Образование – Наука – Производство : материалы IV Всерос. науч.-практ. конф. Чита, 2020. Т. 2. С. 109–113.

Прибайкалье : сайт ФКУ Упрдор. URL:https://irkroad.ru (дата обращения 11.10.2021).

Национальный проект «Безопасные и качественные дороги» 2019-2024 : опыт реализации приоритетного проекта «Безопасные и качественные дороги» на региональных и межмуниципальных автомобильных дорогах Иркутской области 2020 // ОГКУ «Дирекция автодорог» : сайт. URL: http://dor38.ru/bkad-2-0/ (дата обращения 09.10.2021).

Богомолов В.Н. Отчет о результатах контрольного мероприятия «Проверка использования бюджетных ассигнований, направленных на содержание автомобильных дорог общего пользования федерального, регионального и межмуниципального значения в 2018 году и истекшем периоде 2019 года» // Счетная палата Российской Федерации : сайт. М., 2020. URL: c8e8afe3c8e348dc67f36bd6e24bf5c8.pdf/ (дата обращения 18.10.2021).

Асламова В.С., Кузнецова П.A., Асламов А.А. Сравнительный анализ дорожно-транспортных происшествий в Иркутской области и России // Вестн. Ангар. гос. техн. ун-та. 2021. № 15. С. 127–130.

Паршина К.С., Печатнова Е.В. Снижение риска ДТП на основе анализа аварийности по месяцам года // Экология и безопасность в техносфере: современные проблемы и пути решения : сб. тр. Всерос. науч.-практ. конф. молодых ученых, аспирантов и студентов. Томск : Изд-во ТПУ, 2017. С. 623–625.

Число ДТП снизилось в 2020 году на 16% в Иркутской области // ИрСити : сайт. URL: https://ircity.ru/news/54363/ (дата обращения 10.10.2021).

В Иркутской области в 2020 году 78 человек погибло по вине пьяных водителей // Ирк.ру : информац. сайт Иркут. обл. . URL: https://www.irk.ru/news/20201030/crash/ (дата обращения 10.10.2021).

Published

2022-03-31

How to Cite

Асламова, В. С., Кузнецова, П. А., & Асламов, А. А. (2022). Analysis of federal vehicles injury rates on the roads of the Irkutsk region and their trends. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(73), 75-85. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/531

Most read articles by the same author(s)