Incident management during operational monitoring of the state of railway automation and telemechanics devices by technical diagnostics and monitoring centers

Authors

  • Andrei V. Pul'tyakov Irkutsk State Transport University
  • Vladimir A. Alekseenko Irkutsk State Transport University

Keywords:

monitoring, railway automatics and telemechanics, technical diagnostics, incident, technical diagnostics and monitoring system, train safety

Abstract

This article discusses the management of incidents arising during the technical operation of devices and systems of railway automation and telemechanics on the railways of the Eastern Range of Russian Railways, that is, diagnostic situations that can potentially lead to a malfunction of devices that require investigation, elimination or control by engineers of technical centers. diagnostics and monitoring. The list is given and the interaction of software is considered, which is used to organize the functioning of centers for technical diagnostics and monitoring the state of systems and devices of railway automation and telemechanics. The general structure of the centers for technical diagnostics and monitoring is shown, their main tasks and functions are considered, the structural features of the centers are determined taking into account the specifics of the railways of the Eastern range and the procedure for working with incidents is presented. The features of the use of specialized software tools and the basic principles of incident management by processing data from lower systems of dispatcher centralization, dispatcher control and other means of technical diagnostics and monitoring are considered. The programs «Monitoring» and «Incidents» are considered in detail, their modes of operation are described, examples of software information windows for real incidents with railway automation and remote control devices are given. An assessment of the results of the analysis of indicators for handling incidents for four railways of the Eastern range - Krasnoyarsk, East Siberian, Transbaikal and Far East is given. The average intensity of handling incidents on the railways of the Eastern range was determined.

Author Biographies

Andrei V. Pul'tyakov, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Sciences, Associate Professor, Head of the Department of Automation, Remote Control and Communication

Vladimir A. Alekseenko, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Engineering Sciences, Associate Professor of the Department of Automation, Remote Control and Communication

References

Шаманов В.И., Пультяков А.В. Совершенствование системы технического обслуживания устройств автоматики // Автоматика, связь, информатика. 2008. № 12. С. 13–15.

Шерстюков О.С. Применение систем технической диагностики и мониторинга на железных дорогах России // Транспорт: наука, образование, производство (транспорт-2021) : тр. междунар. науч.-практ. конф. Воронеж. 2021. С. 247–251.

Пультяков А.В., Сивакова Ю.А. Организация передачи и вывода данных удаленного контроля параметров устройств СЦБ // Молодая наука Сибири. 2020. № 3 (9). С. 95–101.

Федоров Н.В., Полежаев К.В. Развитие функционала систем ЖАТ и диагностики // Автоматика, связь, информатика. 2021. № 1. С. 7–9.

Ефанов Д. В. Мониторинг сложных типовых объектов железнодорожной автоматики // Мир транспорта. 2018. Т. 16. № 4 (77). С. 74–86.

Вотолевский А.Л., Меньшиков Н.А. Проектирование дорожных центров мониторинга устройств железнодорожной автоматики и телемеханики // Наука и транспорт. Модернизация железнодорожного транспорта. 2013. № 2 (6). С. 61–63.

Ефанов Д.В. Становление и перспективы развития систем функционального контроля и мониторинга устройств железнодорожной автоматики и телемеханики // Автоматика на транспорте. 2016. Т. 2. № 1. С. 124–148.

Пультяков А.В., Алексеенко В.А., Лихота Р.В. Управление инцидентами в системе технической эксплуатации микропроцессорных устройств железнодорожной автоматики и телемеханики // Транспорт Урала. 2020.

№ 1 (64). С. 43–47.

Organizing operation of microprocessor devices of railway automation based on the incident management system /

R.V. Likhota, A.V. Pul’tyakov, V.A. Alekseenko et al. // Proceedings of the 6th International Symposium on Innovation and Sustainability of Modern Railway (ISMR). Beijing, 2018. Рp. 660–665.

Ефанов Д.В. Система мониторинга устройств железнодорожной автоматики на основе промышленного «Интернета вещей» // Мир транспорта. 2020. Т. 18. № 6 (91). С. 118–134.

Повышение качества эксплуатации микропроцессорных устройств / М.В. Белькевич, А.В. Пультяков, В.А. Алексеенко и др. // Автоматика, связь, информатика. 2016. № 1. С. 24–27.

Бушуев С.В., Ускова М.Л., Попов А.Н. Оценка влияния систем технической диагностики и мониторинга на надежность работы устройств железнодорожной автоматики и телемеханики в эксплуатации // Транспорт Урала. 2014. № 3 (42). С. 68–72.

Панов А.А. Потенциал развития систем мониторинга // Автоматика, связь, информатика. 2021. № 1. С. 18–20.

Тарасова А.Е. К вопросу построения интеллектуальной информационной системы диагностики прогнозирования устройств ЖАТ // Вестник современных исследований. 2019. № 3.13 (30). С. 179–183.

Долгосрочная программа развития открытого акционерного общества «Российские железные дороги» до 2025 года : утв. распоряжением Правительства Российской Федерации от 19 март. 2019 г. № 466-р. // Кодекс : сайт. https://docs.cntd.ru/document/553927831 (Дата обращения 22.10.2022).

Сапожников В.В., Лыков А.А., Ефанов Д.В. Понятие предотказного состояния // Автоматика, связь, информатика. 2011. № 12. С. 6–8.

Об утверждении Положения об учете, расследовании и анализе отказов в работе технических средств на инфраструктуре ОАО «РЖД» с использованием автоматизированной системы КАСАНТ и положения об учете, расследовании и анализе технологических нарушений в перевозочном процессе на инфраструктуре ОАО «РЖД» с использованием автоматизированной системы КАСАТ : распоряжение ОАО «РЖД» N 2160/р от 1 октября 2018 г. Доступ из справ.-прав. системы «АСПИЖТ» в локальной сети.

Стратегия управления инцидентами в хозяйстве автоматики и телемеханики : утв. распоряжением ЦДИ – филиала ОАО «РЖД» № ЦДИ-3778 от 12.09.2022 г. М. : ОАО «РЖД», 2022. 27 с.

Шевцов О.П., Карнаухов А.С., Антипкин В.А. Система ТДМ дает заметный результат // Автоматика, связь, информатика. 2021. № 1. С. 21–23.

Лукоянов Д.С. Роль ЦДМ в оптимизации технического обслуживания и ремонта устройств ЖАТ // Автоматика, связь, информатика. 2021. № 1. С. 10–14.

Шамов И.С. Средства диагностики – инструмент для снижения отказов // Автоматика, связь, информатика. 2021. № 1. С. 14–15.

Бородин А.Ф., Сторчак М.В. Научная оценка перспектив модернизации Восточного полигона сети Российских железных дорог // Бюл. Объедин. ученого совета ОАО «РЖД». 2017. № 2. С. 65–73.

Транспортная стратегия Российской Федерации на период до 2030 года: утв. распоряжением Правительства Рос. Федерации № 1734-р от 22.11.2008 г. Доступ из справ.-прав. системы «АСПИЖТ» в локальной сети.

Самуйлов В.М., Солохов В.Б. Транспортная стратегия развития Восточного полигона // Инновационный транспорт. 2021. № 1 (39). С. 16–19.

Анализ работы дорожных центров ТДМ в январь 2022 года : наряд-заказ № 137-2022/ОАТ от 22.02.2022 г. Доступ из справ.-прав. системы «АСПИЖТ» в локальной сети.

Published

2022-12-30

How to Cite

Пультяков, А. В., & Алексеенко, В. А. (2022). Incident management during operational monitoring of the state of railway automation and telemechanics devices by technical diagnostics and monitoring centers. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (4(76), 192-205. Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/944