Increasing the throughput and carrying capacity of the Eastern Poligon infrastructure by using innovative rolling stock in the transportation of coal cargo by routes
Keywords:
The Eastern polygon of railways, throughput and carrying capacity, infrastructure complex, organization of train traffic, methods of system analysis, load capacity, innovative rolling stock, coal routeAbstract
In the presented scientific study, the authors tried to reflect the prospects and problems of the functioning of the Eastern Polygon of Railways infrastructure complex under the modern economic and political conditions of Russia’s transport sector development: taking into account the complete reversal of traffic flows to the eastern direction, the constant impact of sanctions policy, regular foreign trade restrictions, etc. The transport enterprises of the Eastern Polygon are forced to develop innovative approaches in order to increase the capacity of sections and railway stations, change transport logistics, expand the range of service provided for customers. An analysis of the volume indicators of work over the past year showed that in the direction of the Far East, the parameters of transportation of export goods exceeded 120 million tons per year with a critical load of the infrastructure complex of the Eastern Poligon. By 2030, the projected export values of coal products alone will amount to more than 250 million tons, mainly to the countries of the Asia-Pacific region. Taking into account the limited capacity resource of the Eastern Polygon of Railways, such a redistribution of cargo flows will create a difficult train situation and will require a speedy resolution of this issue. The conducted research allowed to highlight the possible methods of improving the efficiency of passing trains in the busiest directions such as: the use of an innovative wagon park with increased load capacity, increasing the length of the train, optimizing the movement of empty wagon traffic. In order to increase the carrying and throughput capacity of the infrastructure of the Eastern Railway Poligon, a proposal was considered for the use of innovative gondola wagons for the transportation of coal cargo by routes. The objective criterion for the use of innovative rolling stock to transport coal cargoes in the eastern direction is its economic efficiency for all participants in the transportation process.
References
Стратегия развития Холдинга «РЖД» на период до 2030 года // ОАО «РЖД» : сайт. URL: https://company.rzd.ru/ru/9353/page/105104?id=804 (Дата обращения 10.10.2022).
Российские железные дороги // ОАО «РЖД» : сайт. URL: http://www.rzd.ru (Дата обращения: 7.10.2022).
Оленцевич В.А., Власова Н.В. Оптимизация работы железнодорожных станций Восточного полигона в условиях внедрения современных систем организации движения поездов // Управление эксплуатационной работой на транспорте: сборник трудов Международной научно-практической конференции. Санкт-Петербург, 2022. С. 103–108.
Об утверждении Комплексного плана модернизации и расширения магистральной инфраструктуры на период до 2024 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 30.09.2018 г. № 2101-р. URL: http://government.ru/docs/34297/ (Дата обращения: 12.10.2022).
Баженов Ю., Денежкин А. Восточный полигон РЖД как пример региональной интеграции на Дальнем востоке // Постсоветский материк. 2019. №1(21). С. 53–63.
Восточный полигон: новые возможности или старые ограничения? // Морские вести России : сайт. URL: http://www.morvesti.ru/analitika/1687/86211/ (Дата обращения: 2.10.2022).
РЖД хочет перевозить больше угля и меньше «недружественных» контейнеров // Тэкноблог : сайт. URL: https://teknoblog.ru/2022/05/19/117338 (Дата обращения: 8.10.2022).
Динец Д.А., Меркулов А.С. Применение принципа управления транспортным коридором к организации деятельности Транссибирской магистрали // Транспортное право и безопасность. 2021. № 3 (39). С. 49–56.
Formation of new principles and models of operation of structural units of the industry under the conditions of implementation of digital technologies / D.A. Lysenko, V.A. Olentsevich, N.V. Vlasova et al. // IOP Conf. Series: Materials Science and Engineering. 2020. 1064 (2021). 012025. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899X/1064/1/012025.
Организационно-экономическая модель управления инновационным потенциалом Иркутской области / В.Н. Гордеев, В.Ю. Конюхов, К.И. Новикова и др. Иркутск: ИрНИТУ, 2014. 91 с.
Курганов В.М. Эффективность логистики и конкурентоспособность России // Транспорт Рос. Федерации. 2013. № 1 (44). С. 19–23.
12 Файзрахманова Е.В., Оленцевич А.А., Микаилов Р.А. Совершенствование управления логистическими издержками предприятия // Актуальные вопросы современной экономики. 2021. № 1. С. 70–74.
Каимов Е.В. Риск-ориентированный подход при оценке технического состояния фундаментов мостовых сооружений // Мир транспорта. 2020. Т. 18. № 6 (91). С. 64–73.
Перфильева П.В., Кашкарев А.С., Власова Н.В. Инновационные подходы к совершенствованию качества предоставления услуг клиентам железнодорожного транспорта // Современные инновации в науке и технике : сб. науч. ст. 12-й Всерос. науч.-техн. конф. с междунар. участием. Курск, 2022. С. 193–196.
Оленцевич В.А., Гозбенко В.Е. Методическое и программное обеспечение прогнозирования значений уровня безопасности функционирования железнодорожной транспортной системы. Иркутск : ИрГУПС, 2019. 172 с.
Базилевский М.П., Носков С.И. Алгоритм формирования множества регрессионных моделей с помощью преобразования зависимой переменной // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2011. № 3. С. 159–160.
Супрун В.Н., Лакин И.К. Системный анализ показателей работы железных дорог как исходных данных систем менеджмента качества. Красноярск : Гротеск, 2005. 52 с.
Терешина Н.П., Тонг Хонг Фи. Факторы, влияющие на формирование конкурентных преимуществ в сфере транспорта // Транспортное дело России. 2021. № 5. С. 64–66.
Об утверждении методики оценки экономической эффективности проектов бережливого производства в ОАО «РЖД»: распоряжение ОАО «РЖД» № 1357/р от 29.06.2020 г.
Паспорт Паспорт инвестиционного проекта «Модернизация железнодорожной инфраструктуры Байкало-Амурской и Транссибирской железнодорожных магистралей с развитием пропускных и провозных способностей (второй этап)»: распоряжение Правительства Российской Федерации от 28.04.2021 г. № 1100-р.
Составы идут на сближение // Гудок. 2021. № 89 : электрон. газета. URL: https://gudok.ru/newspaper/?ID=1565572 (Дата обращения: 15.10.2022).