THE CHOICE OF A COASTAL PROTECTION STRUCTURE FOR THE CIRCUM-BAIKAL RAILWAY USING MULTICRITERIA COMPARISON METHODS

Authors

  • Margarita Vladimirovna Feoktistova Irkutsk State Transport University
  • Vyacheslav Anatol’evich Podverbnyi Irkutsk State Transport University

Keywords:

bank protection, alternative, particular efficiency criteria, «ideal» point method, harmonious fit into the architecture, environmental friendliness of the option

Abstract

The article discusses the method of multicriteria comparison when choosing a shore protection equipment for the Circum-Baikal Railway. The methodology implies a process of evaluating and comparing alternatives based on several criteria or indicators. This method is used in cases where decision-making requires taking into account many factors and conditions, and allows you to choose the most suitable alternative from a variety of possible ones. The construction of coastal fortifications on the road in question has its own peculiarities, since it is part of the Trans-Siberian Railway and runs along the shore of Lake Baikal, which makes the construction of coastal fortifications a complex and unique process. The choice of shore protection structures depends on the stability, reliability, service life of the road, traffic safety throughout the route. Coastal fortifications should also play the role of tourist sites that attract the attention of lovers of nature and the history of railways. The relevance of the multi-criteria decision-making methodology lies in its ability to provide a more objective and comprehensive approach to making unbiased and effective decisions. The advantage of the methodology is the availability of various criteria for evaluating alternative variations. These include factors such as financial performance, social impacts, environmental impacts, etc. The work used the method of the "ideal" point, the method of decision-making by additive and multiplicative criteria, using the Decision Support System of the Valeria DSS, which allows to carry out an automated decision-making procedure with an axiomatic justification of the proposed optimal option.

Author Biographies

Margarita Vladimirovna Feoktistova, Irkutsk State Transport University

Ph.D. Student of the Department of Construction of railways, bridges and transport tunnels

Vyacheslav Anatol’evich Podverbnyi, Irkutsk State Transport University

Doctor of Engineering Science, Associate Professor, Professor of the Department of Construction of Railways, Bridges and Tunnels

References

Казарина В.В., Подвербный В.А. Принятие решения по выбору варианта трассы железнодорожной линии // Мир транспорта. 2019. Т. 17. № 3 (82). С. 140−151.

Холодов П.Н. Основные факторы выбора способа принятия решений при проектировании железных дорог // Проблемы и перспективы изысканий, проектирования, строительства и эксплуатации железных дорог : труды всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Иркутск, 2008. Т. 1. С. 72–76.

Холодов П.Н. Многокритериальный выбор оптимального решения при проектировании железных дорог // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2011. № 4 (32). С. 76–82.

Ковальчук М.В., Казарина В.В., Подвербный В.А. Многокритериальное сравнение вариантов проектных решений на основе комплексного критерия // Транспортная инфраструктура Сибирского региона : материалы VII Международной научно-практической конференции. Иркутск, 2016. Т. 1. С. 457–461.

Феоктистова М.В., Титов К.М. Берегоукрепительные мероприятия на Кругобайкальской железной дороге // Молодая наука Сибири. 2023. № 2 (20). С. 183–203.

Феоктистова М.В., Полищук С.С., Титов К.М. Восстановление, строительство берегоукрепительных сооружений Кругобайкальской железной дороги / Образование – наука – производство: материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (с между-народным участием). Чита, 2022. Т. 1. С. 136–146.

Немитовская Д.В., Подвербный В.А. Проблема защиты берегов водоемов и насыпей, испытывающих волновое воздействие морей // Мировые тенденции развития науки и тех-ники: пути совершенствования : материалы X Международной научно-практической конференции. Москва, 2022. Ч. 3. С. 237–244.

Подвербный В.А., Бушмакин Д.Н. Разработка мероприятий по охране окружающей среды, обеспечению безопасности движения поездов и безопасности производства работ при выполнении среднего ремонта железнодорожного пути // Наука и образование в эпоху перемен: перспективы развития, новые парадигмы : материалы X Всероссийской научно-практической конференции, Ростов-на-Дону, 2022. Ч. 1. С. 191–198.

Подвербный В.А., Френкель А.С., Терентьева Н.Ю. Проблемы и перспективы развития объектов культурного наследия // Наукосфера. 2023. № 2-1. С. 25–36.

Терентьева Н.Ю., Френкель А.С., Подвербный В.А. К вопросу реконструкции объекта культурного наследия федерального значения – Кругобайкальской железной дороги // Заметки учёного. 2023. № 1. С. 201–211.

Подвербный В.А., Перелыгина А.А. Принятие решения по выбору типа укрепления водоотводных и нагорных канав на основе метода идеальной точки // Транспорт Урала. 2021. № 2 (69). С. 57–62.

Холодов П.Н. Разработка программного комплекса для поддержки принятия решений при проектировании железных дорог // Проблемы и перспективы изысканий, проектирования, строительства и эксплуатации железных дорог : труды IV Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. Иркутск, 2010. Т. 1. С. 227–229.

Холодов П.Н., Подвербный В.А. Программа поддержки принимаемых решений в проектировании железных дорог // Проблемы и перспективы изысканий, проектирования, строительства и эксплуатации российских железных дорог : сборник трудов Всероссийской научно-практической конференции. Иркутск, 2007. Т. 2. С. 135−141.

Холодов П.Н. Совершенствование процедуры принятия решений при проектировании железных дорог // Вестник транспорта Поволжья. 2011. № 4 (28). С. 62–68.

Протасов Н.М., Перелыгина А.А. Принятие решений по защите железнодорожного пути от опасных инженерно-геологических процессов при реконструкции Кругобайкальской железной дороги // Цифровизация современной науки: стратегии, инновации : материалы XXXVII Всероссийской научно-практической конференции. Ростов-на-Дону, 2022. С. 160–168.

Published

2023-11-01

How to Cite

Феоктистова, М. В., & Подвербный, В. А. (2023). THE CHOICE OF A COASTAL PROTECTION STRUCTURE FOR THE CIRCUM-BAIKAL RAILWAY USING MULTICRITERIA COMPARISON METHODS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (3(21). Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1442

Issue

Section

SZD, bridges, tunnels, industrial and civil buildings and structures