SELECTION OF METHODS FOR STRENGTHENING THE SYSTEM OF EXTERNAL AND TRACTION ELECTRIC SUPPLY IN AREAS WITH A COMPLEX PROFILE

Authors

  • Vladislav Vladimirovich Milyushin Irkutsk State Transport University
  • Dmitriy Anatol'evich Pazov Irkutsk State Transport University
  • Elena Yur'evna Puzina Irkutsk State Transport University, Irkutsk National Research Technical University

Keywords:

external power supply, strengthening of traction power supply, methods of strengthening, heavy trains

Abstract

In this paper, the questions that arise when assessing the throughput of the traction power supply system for sections with a complex profile, as a rule, requiring the use of methods for strengthening not only the traction system, but also the external power supply system, are investigated. As an example, to assess the effectiveness of the application of reinforcement methods, the Slyudyanka - Goncharovo section of the East Siberian Railway was chosen. According to the results of the analysis, individual methods of amplification are proposed.

A comparison was made of a number of amplification methods in terms of their influence on the deviation from the minimum voltage level in the contact network, the voltage unbalance factor in reverse sequence, the load factor of power transformers: installation of an autotransformer substation in an external power supply system, inclusion of traction transformers in parallel operation, change in resistance longitudinal compensation devices, changing the power of compensating devices, installing additional sectioning posts.

Based on the results of comparing the influence of individual amplification methods, combined amplification methods are proposed. After analyzing the data obtained, a recommendation was given on the choice of ways to strengthen the external and traction power supply in areas with a complex profile. Reducing the voltage in the contact network, going beyond the limit values ​​of the load factor of power transformers and the problem of normalizing the quality of electrical energy were solved with a combination of such optimal means of amplification as changing the power of compensating devices, connecting traction transformers in parallel and installing a district transformer substation with an autotransformator.

References

Puzina E.Yu., Cherniga M.Yu., Khudonogov I.A. Strengthening the power supply system of electrified railways, taking into account the use of interval control devices. 2020 International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies, FarEastCon 2020. 2020. C. 9271385.

Xiaozhou Zhu, Minwu Chen, Shaofeng Xie and Jie Luo, “Research on new traction power sys-tem using power flow controller and Vx connection transformer,” 2016 IEEE International Confer-ence on Intelligent Rail Transportation (ICIRT), Birmingham, pp. 111115, 2016.

Шевердин И.Н., Шаманов В.И., Трофимов Ю.А. Влияние тяжеловесных поездов на рельсовые цепи и АЛС. Автоматика, связь, информатика. 2004. № 8. С.24.

Пузина Е.Ю. Целесообразность применения системы мониторинга силовых трансформаторов. Повышение эффективности производства и использования энергии в условиях Сибири. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. 2013. С.167-171.

I.A.Khudonogov, E.Yu Puzina., A.G.Tuigunova. Summarized Diagnostic Parameter for Condition Assessment of Power Transformer Windings Insulation,“2019 IEEE Proceedings – Russian Automation Conference, RusAutoCon 2019. C.8867610.

Филиппов Д.М., Ступицкий В.П., Лобанов О.В. Проблемы диагностики параметров кон-тактной сети.Молодая наука Сибири. 2021. № 2(12). С. 125-131.

Ступицкий В.П, Худоногов И.А., Тихомиров В.А., Лобанов О.В. Расчет несущей спо-собности металлической решетчатой опоры контактной сети при кручении верхней части методом конечных элементов в САПР FEMAP/ Транспорт Урала. 2021. № 1 (68). С 99-102.

H. Kalathiripi and S. Karmakar, "Fault analysis of oil-filled power transformers using spectrosco-py techniques," 2017 IEEE 19th International Conference on Dielectric Liquids (ICDL), Manches-ter, pp. 15, 2017.

Пультяков А.В., Трофимов Ю.А., Скоробогатов М.Э. Комплексные решения по повыше-нию устойчивости работы устройств автоматической локомотивной сигнализации на участ-ках с электротягой переменного тока. Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2015. Т 1. С. 328-332.

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Власова Н.В. Проблемы формирования, развития и ре-конструкции элементов инфраструктурного комплекса железных дорог. Образование – Наука – Производство. Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (с международным участием). В 2-хтомах. Чита. 2022. С. 288-296.

Антипина О.В., Распутина Е.А. Инновационное развитие предприятий железнодо-рожного транспорта. Экономический альманах. Материалы VII Всероссийской научно-практической конференции “Экономика структурных преобразований : проблемы и пер-спективы развития”. Выпуск № 7. 2020. С. 194-198.

Закарюкин В.П., Крюков А.В., Куцый А.П. Моделирование несинусоидальных режи-мов систем тягового электроснабжения , оснащенных установками компенсации реактивной мощности. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2018. № 1 (57). С. 72-79.

Шаманов В.И., Трофимов Ю.А. Асимметрия тяговых токов под катушками АЛС. Ав-томатика, связь, информатика. 2008. № 11. С. 37-39.

Макашева С.И. Оценка синусоидальности кривых напряжения высоковольтной линии автоблокировки. Транспорт Азиатско-Тихоокеанского региона. 2019. № 4 (21). С. 88-91.

Крюков А.В., Куцый А.П., Черепанов А.В. Улучшение качества электроэнергии в се-тях 110-220 кВ, питающих тяговые подстанции. Электроэнергетика глазами молодежи-2017. Материалы VIII Международной научно-технической конференции. 2017. 318-321.

Published

2023-04-28

How to Cite

Милюшин, В. В., Пазов , Д. А., & Пузина , Е. Ю. (2023). SELECTION OF METHODS FOR STRENGTHENING THE SYSTEM OF EXTERNAL AND TRACTION ELECTRIC SUPPLY IN AREAS WITH A COMPLEX PROFILE. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (1(19). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1286

Issue

Section

Energy, railway electrification