DEVELOPMENT OF A METHOD FOR CONTROL OF QUALITY OF WORKS ON SURFACING AND WELDING OF DEFECTS IN CASTED PARTS BY MEASURING THE HARDNESS OF THE CONTROLLED AREA
Keywords:
non-destructive testing, cast parts, rolling stock, quality control, welding, hardness, mechanical properties, freight carsAbstract
The presented work examines the main defects in cast, large-sized parts of freight wagons. The article presents the causes and problems associated with the destruction of side frames and superstructure beams in the early years of operation. The main attention is focused on the method of producing elements of complex spatial shape by casting from alloy steels. Current methods of non-destructive testing are described. The technology of welding defects of discontinuity is considered. From the point of view of repair and operation, special interest is paid to the inner corner of the axle box opening. The article explains the need for heat treatment of large-sized parts after completion of the welding process. The aim of the work is related to the development of a methodology for quality control of work on surfacing and welding defects of cast parts by measuring the hardness of the controlled area. The paper describes the temperature effects of the welding process on the base metal, structure and mechanical properties. The microstructure of the weld is given. A description of the zone of thermal influence is given, with a description of the sites and properties. The mechanism of development of thermal and phase stresses is explained. The paper describes the measurement of hardness by the Lieb method. The positive aspects of this hardness measurement method are described and its disadvantages are fixed. The article presents the results of the control of laboratory samples made of structural steel of ordinary quality. Further directions in the development of the proposed methodology are proposed, conclusions are formed.
References
Сравнительный анализ консольных частей боковых рам тележек грузовых вагонов с различной технологией литья. [Электронный ресурс]. URL: https://alt.edu.kz/wp-content/assets/docs/Наука/Вестник/2019/2019 - 2(109).pdf (дата обращения 15. 05.).
РД 32 ЦВ 052-2009. Руководство по ремонту тележек грузовых вагонов зазорного типа.
Криворудченко В.Ф., Игнатьев О.Л., Северинова Л.Г., Коваленко О.В. Анализ со-стояния неразрушающего контроля литых деталей грузовых вагонов // Труды Ростовского государственного университета путей сообщения. 2020. №4(53). С.65-70.
Аргунова А.А., Семенов Я.С., Мыреев Н.В., Габышева Т.А. Влияние микрострукту-ры зоны термического влияния и линии сплавления сварного соединения низколегирован-ной стали на замедленное разрушение // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2010. Том 12, № 1-2. С. 276-279.
Неровный В.М., Коновалов А.В., Якушин Б.Ф., Макаров Э.Л., Куркин А.С. "Теория сварочных процессов (2-е издание)". Москва, 2016.
Малыгин Ф.К., Стариков Н.Е., Гвоздев А.Е., Золотухин В.И., Сергеев Н.Н. "Техно-логия конструкционных материалов. Учебник для вузов" (Изд. 2-е испр. и доп.). Тула, 2015.
Шекшеев М.А., Ширяева Е.Н. Формирование структуры наплавленного металла низкоуглеродистой стали при различных технологических воздействиях // Вестник Магни-тогорского государственного технического университета им. Г.И. Носова. 2021. Том 19, № 1. С. 42-47.
Гордеева Э.С. Влияние фазового состава зоны термического влияния при сварке на ее твердость // Современные проблемы теории машин. 2019. № 8. С. 16-18.
Никазов А.А. Обеспечение достоверности результатов измерений твердости по ме-тоду Либа. В сборнике: Внедрение результатов инновационных разработок: проблемы и перспективы. Сборник статей международной научно-практической конференции. 2016. С. 130-134.
Голев А.С. Особенности применения портативных методов измерения твердости. В сборнике: Высокие технологии, наука и образование: актуальные вопросы, достижения и инновации. Сборник статей VII Всероссийской научно-практической конференции. 2020. С. 22-27.
Ларченко А.Г. Проблемы и погрешности при измерении толщины обода колеса ко-лесных пар грузового вагона // Современные технологии. Системный анализ. Моделирова-ние. 2023. № 2 (78). С. 10-18.
Ларченко А.Г. Неразрушающий контроль и диагностика изделий из реактопластов (тормозные колодки) // Контроль. Диагностика. 2022. Т. 25. № 3 (285). С. 46-51.
Трусков В.А., Ларченко А.Г. Разработка комплекса лабораторных работ в области контроля качества изделий и материаловедения // Молодая наука Сибири. 2022. № 1 (15). С. 132-139.
Воронин Н.Н. Материаловедение и технология конструкционных материалов для железнодорожной техники. Москва: Маршрут, 2013. 456 с.
Ларченко А.Г., Филиппенко Н.Г., Лившиц А.В., Каргапольцев С.К. Диагностиче-ская работа изделий подвижного состава высокочастотным методом. В: Сборник конферен-ций IOP: Материаловедение и инженерия. Международная конференция «Транспорт и ин-фраструктура Сибирского региона», «СибТранс 2019». 2020. С. 012037.