THE EFFECTIVENESS OF THE USE OF LONGITUDINAL CAPACITIVE COMPENSATION UNITS ON THE VSZHD

Authors

  • Anton Pavlovich Kutsyi Irkutsk State Transport University
  • Dmitry Alexandrovich Konyushkin Irkutsk State Transport University
  • Вячеслав Сергеевич Чугуевский Иркутский государственный университет путей сообщения, г. Иркутск

Keywords:

reactive power compensation, electric rolling stock, throughput, voltage, quality of electrical energy

Abstract

Increasing the capacity of freight rail transport is an urgent ongoing task for the economic development of the regions, increasing trade turnover and reducing logistics costs. One of the key limiting factors for increasing the volume of traffic is the availability of a limit on available power on traction power supply systems and a decrease in voltage on current collectors of electric rolling stock below the minimum level. There are various ways of organizational and technical approaches to solving this problem. Each of the methods has its own characteristics and specifics. In this article, emphasis is placed on the use of longitudinal capacitive compensation (CPC) installations on suction feeders of traction substations. A comparison of the use of the CPC and other technical approaches to increase the voltage level on the current collector of an electric rolling stock is carried out.

References

Банщикова А.А. Прогнозирование объема пропуска перевозимых на нетяговом подвижном составе крупнотоннажных контейнеров в экспортно-импортном сообщении в направлении РФ-КНР / А.А. Банщикова, М.П. Базилевский, В.А. Тихомиров // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. – 2017. – Т. 54, № 2. – С. 90–94.

Alekseeva T.L., Ryabchyonok N.L., Astrakhantsev L.A., Tikhomirov V.A., Astashkov N.P., Martusov A.L., Alekseev M.E. Parallel operation of an inverter with an electrical ac network IOP Conference Series: Materials Science and Engineering. International Conference on Transport and Infrastructure of the Siberian Region, SibTrans 2019. 2020. С. 012003.

Патент на изобретение № 2427878. Российская Федерация. Способ и устройство регулирования мощности нагрузки / Н.Л. Рябченок, Т.Л. Алексеева, Л.А. Астраханцев и другие. Опубликован в Б.И., № 24, 2011.

Энергетическая эффективность в электрических цепях с полупроводниковыми приборами / Т.Л. Алексеева, Н.Л. Рябченок, Л.А. Астраханцев и др. // Вестник ЮУрГУ. Сер. Энергетика. 2020. Т. 20, № 2. С. 89–98. DOI: 10.14529/power200208.

Энергетическая эффективность тягового привода магистральных электровозов / Н.Л. Рябченок, Т.Л. Алексеева, А.Л. Астраханцев и др. // Изв. Транссиба. 2020. № 1 (41). С. 29–41.

Куцый А.П., Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим - Киренга для обеспечения тяги сдвоенных электроподвижных составов массой 14200 тонн // Электронный научный журнал «Молодая наука Сибири». 2022. № 2(16)

Куцый А.П., Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим - Киренга для обеспечения графика движения поездов с максимальной массой 7100 тонн. // Электронный научный журнал «Молодая наука Сибири». 2022. № 2(16)

Куцый А.П. Снижение несимметрии и несинусоидальности в линиях электропередач, питающих тяговые подстанции // Транспортная инфраструктура Сибирского региона. 2018. Т. 1. С. 692-696.

Черепанов А.В. Тихомиров В.А., Куцый А.П. Снижение несимметрии и гармонических искажений в районах электроснабжения нетяговых потребителей. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. - 2017. - №3 (55). - С. 145-151.

Черепанов А.В., Куцый А.П. Использование управляемых источников реактивной мощности в системах тягового электроснабжения. Вестник Иркутского государственного технического университета. 2016. Т. 20. № 9(116). С. 103-110.

Закарюкин В.П., Крюков А.В., Куцый А.П. Моделирование несинусоидальных режимов систем тягового электроснабжения, оснащенных установками компенсации реактивной мощности//Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2018. № 1 (57). С. 72-79.

Свидетельство о регистрации программы для ЭВМ RUS 2018615172, 12.03.2018 Имитационная динамическая модель системы тягового электроснабжения переменного тока 25 кВ// Ушаков В.А., Куцый А.П., Черепанов А.В.

Арсентьев Г.О., Булатов Ю.Н., Крюков А.В., Куцый А.П., Нгуен В.Х., Черепанов А.В., Чан З.Х., 2019. Управление режимами систем электроснабжения железных дорог на основе технологий интеллектуальных сетей (SMART GRID). Иркутск: ИрГУПС, pp: 412.

Published

2024-07-12

How to Cite

Куцый, А. П., Конюшкин, Д. А. ., & Чугуевский, В. С. . (2024). THE EFFECTIVENESS OF THE USE OF LONGITUDINAL CAPACITIVE COMPENSATION UNITS ON THE VSZHD . The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(24). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1831

Issue

Section

Energy, railway electrification

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>