AUTOMATION OF TRACTION SUBSTATIONS OF VSZHD USING SCADA SYSTEM
Keywords:
traction substation, automation, SCADA system, structure, comparison, advantages, featuresAbstract
According to the railway transport development strategy of the Russian Federation, the issue of digitalization of traction substations has been raised. The current level of digitalization of Russian railways is given. A promising beginning of digitalization of the East Siberian Railway within the framework of the SCADA system has been determined. Due to the compactness and mobility of the blocks on the basis of which the SCADA system is built, it becomes possible to implement any types of substations. At the same time, it is possible to take into account the features of a particular substation. Highly reliable equipment, on the basis of which the system is being built, makes it possible to organize the necessary level of redundancy for the power supply of the contact network, as well as ensures the functioning of the entire traction power supply system without interruption. The use of automation, in turn, will allow the Russian Railway to move from work "according to technical regulations" to work "according to the current state".
One of the key goals of using the SCADA system is to centralize the process of managing all traction substations, which ultimately will allow obtaining a single, centralized information and computing network.
The article presents the structure and expected effects of the implementation of the SCADA system. The main technical means on the basis of which the SCADA system is being built are given. The main advantages of using this system are indicated. The most popular domestic SCADA systems are listed. Based on the technical and functional parameters, the most popular systems were compared and a SCADA system was selected that takes into account the territorial and climatic location and technical features of the East Siberian Railway. The choice was made on the SCADA NPT Expert system. The advantages and visual features of the selected SCADA system are presented. According to the results of the work, the relevant conclusions were drawn.
References
Овечкин И.С., Поляков М.М. Изменение сигнала на выходе линейного колебательного контура при приближении частоты к резонансной //Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 372-382.
Пузина Е.Ю., Алексеенко В.А. Регрессионный анализ повреждаемости измерительных трансформаторов // Повышение эффективности производства и использования энергии в условиях Сибири. Иркутск, 2010. С. 421-423.
Пузина Е.Ю., Алексеенко В.А. Анализ времени наработки до отказа измерительных трансформаторов // Транспорт-2010. Ч. 2. 2010. С. 307-309.
Алексеенко В.А., Пузина Е.Ю. Анализ повреждений измерительных трансформаторов на тяговых подстанциях ВСЖД//Транспортная инфраструктура Сибирского региона. Иркутск. Т. 2. 2009. С. 4-9.
Соловьев А.Е. Виды аварийных ситуаций на железнодорожном транспорте и их причины //Горный информационно-аналитический бюллетень. 2005. № 5. С. 156-159.
Лундалин А.А., Пузина Е.Ю., Худоногов И.А. Направления развития релейной защиты и автоматики в Российских электрических сетях. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2019. № 2 (62). С 77-85.
Ковина А.С. Анализ эффективности автоматизированных систем мониторинга и управления подстанций и энергосистем //В сборнике: Образование. Наука. Производство. XIII Международный молодежный форум. Белгород, 2021. С. 1652-1654.
Овечкин И.С. Оценка эффективности применения комплектных распределительных устройств для тяговых подстанций // Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 181-194.
Пузина Е.Ю., Туйгунова А.Г., Худоногов И.А. Системы мониторинга силовых трансформаторов тяговых подстанций. Иркутск, 2020. – 184 с.
Ступицкий В.П., Худоногов И.А., Тихомиров В.А., Лобанов О.В. Повышение достоверности диагностирования состояния несущего троса контактной сети. Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2020. № 1 (65). С. 136-143.
СТО 56947007- 25.040.40.227-2016. Типовые технические требования к функциональной структуре автоматизированных систем управления технологическими процессами подстанций Единой национальной электрической сети (АСУ ТП ПС ЕНЭС). Утверждён и введён в действие: Приказом ПАО «ФСК ЕЭС» от 26.09.2016 № 341.
Puzina E.Yu., Cherniga M.Yu., Khudonogov I.A. Strengthening the power supply system of electrified railways, taking into account the use of interval control devices. 2020 International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies, FarEastCon 2020. 2020. C. 9271385.
Шевердин И.Н., Шаманов В.И., Трофимов Ю.А. Влияние тяжеловесных поездов на рельсовые цепи и АЛС. Автоматика, связь, информатика. 2004. № 8. С.24.
Черепанов А.В., Куцый А.П., Есауленко А.С. Применение технологии виртуальной сцепки для поездов повышенной массы. Молодая наука Сибири. 2020. № 2 (8). С. 191-199.
Пузина Е.Ю., Перелыгин В.М. Усиление системы тягового электроснабжения участка Якурим-Звездная ВСЖД. Транспорт-2013: труды международной научно-практической конференции. 2013. – С. 176-178.