The influence of different train speeds on the force interaction of rolling stock and railway track under high freight intensity

Authors

  • Tat'yana Nikolaevna Asalkhanova Irkutsk State Transport University
  • Andrei Alexandrovich Oskolkov Irkutsk State Transport University; the East Siberian Infrastructure Directorate – structural subdivision of the Central Directorate of Infrastructure – branch of JSC «Russian Railways»

Keywords:

railway track, rail thread, curved sections of track, optimal speed, planning, current maintenance of the track

Abstract

In the context of the widespread development of Russian-Chinese trade and economic relations and the orientation of our country's transportation process to the east, new challenges are faced by the railway infrastructure associated with an increase in freight traffic through the Eastern polygon. The freight capacity on the polygon’s railways is expected to increase to 180 million tons per year by 2024, the transit container traffic almost four times, and by 2030 it is planned to increase to 255 million tons. Therefore, the polygon is becoming one of the key Russian transport corridors. Under such operating conditions, the infrastructure complex experiences an enormous strain. Planning and organization of the current maintenance of the railway track and repair work are becoming a difficult task for the structural divisions of the track management: on the one hand, ensuring the quality operation of the track, and on the other, maintaining the passage of train traffic taking into account the established speeds and ensuring the safety of rolling stock. The analysis of incidents recorded in the unified corporate automated infrastructure management system in recent years by the East Siberian Directorate of Infrastructure showed that the planning and organization of the current maintenance of the track and the capacity of the East Siberian Railway are negatively affected by failures of technical means, insufficient reliability of the element design of the upper structure of the track, as well as the security measures  in the form of a speed limit. To solve the problems, it is necessary to find new approaches to planning, organizing and performing work to maintain the technical level of track infrastructure facilities under high load conditions, ensuring safe movement of trains with established speeds, but also to consider methods for extending the service life of a railway track and revising the speed management system, which  not only have to increase the safety of the transportation process, but also to have a positive effect on the throughput capacity of the transportation process while extending the service life of the track infrastructure.

Author Biographies

Tat'yana Nikolaevna Asalkhanova, Irkutsk State Transport University

Ph.D. in Economic Science, Associate Professor, Associate Professor of the Department of Track and Track Facilities

Andrei Alexandrovich Oskolkov, Irkutsk State Transport University; the East Siberian Infrastructure Directorate – structural subdivision of the Central Directorate of Infrastructure – branch of JSC «Russian Railways»

Ph.D. Student of the Department of Track and Track Facilities; Head of the Informatization Sector

References

Об утверждении Правил технической эксплуатации железных дорог Российской Федерации : приказ Минтранса России № 250 от 23.06.2022. Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

ГОСТ 34759-2021. Железнодорожный подвижной состав. Нормы допустимого воздействия на железнодорожный путь и методы испытаний. Введ. 2023–02–01 с правом досрочного применения. М. : Рос. ин-т стандартизации, 2021. 31 с.

Об утверждении правил назначения ремонтов железнодорожного пути : распоряжение ОАО «РЖД» № 2888/р от 17.12.2021 (ред. 03.02.2023). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

Об утверждении методики оценки воздействия подвижного состава на путь по условиям обеспечения надежности : рас-поряжение ОАО «РЖД» № 2706р от 22.12.2017. Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

Об утверждении положения об организации комплексного обслуживания объектов инфраструктуры хозяйства пути и сооружений : распоряжение ОАО «РЖД» от 29.11.2019 № 2675/р (ред. 06.10.2020). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

Величко Д.В., Севостьянов А.А., Антерейкин Е.С. Оценка надежности рельсов на участках Транссибирской магистрали // Вестн. Сибир. гос. ун-та путей сообщ. 2019. № 1 (48). С. 5–11.

Туманов Д.О., Ковенькин Д.А., Подвербный В.А. Принятие решений при эксплуатации железнодорожного пути с уче-том стоимости жизненного цикла // Наукосфера. 2023. № 5-2. С. 335–343.

Об утверждении Комплексного плана модернизации и расширения магистральной инфраструктуры на период до 2024 года : распоряжение Правительства Российской Федерации от 30.09.2018 г. № 2101-р (ред. 24.06.2023). Доступ из справ.-правовой системы КонсультантПлюс в локал. сети.

Севостьянов А.А. Планирование и организация работ по содержанию геометрии рельсовой колеи в зимний период экс-плуатации // Фундаментальные и прикладные вопросы транспорта. 2022. № 4 (7). С. 95–102.

Об утверждении и введении в действие инструкции по текущему содержанию железнодорожного пути : распоряжение ОАО «РЖД» от 16.11.2016 № 2288р (ред. 26.05.2023). Доступ из справ.-правовой системы АСПИЖТ в локал. сети.

Правила и технология выполнения основных работ при текущем содержании пути : утв. Центральной дирекцией ин-фраструктуры 30.11.2018 № ЦДИ-1511. URL: http://scbist.com/put-putevoe-hozyaistvo/52430-cpt-52-pravila-i-tehnologiya-vypolneniya-osnovnyh-rabot-pri-tekuschem-soderzhanii-puti.html (Дата обращения 18.02.2024).

Гридасова Е.А., Локтев А.А., Локтев Д.А. Математическая модель динамического поведения рельса при различных условиях // Внедрение современных конструкций и передовых технологий в путевое хозяйство. 2019. Т. 15. № 15 (15). С. 28–32.

Морозов С.И. Методика решения задачи удара колеса о рельс в стыках // Изв. высш. учеб. заведений. Лесной журнал. 1994. № 2. С. 35–41.

Чижов А.А. Оценка отказов элементов верхнего строения пути, влияющих на скорости движения поездов на участках К. дистанции // Молодежная наука : тр. XXVI Всерос. студен. науч.-практ. конф. Красноярск, 2022. Т. 1. С. 285–289.

Тимофеев Е.Н., Севостьянов А.А. Анализ дефектности рельсов к дистанции пути // Интеллектуальный потенциал Си-бири : 29-я регион. науч. студен. конф., посвящ. году науки и технологии в России. Новосибирск, 2021. Ч. 4. С. 142–145.

Пат. 2784392 Рос. Федерация. Способ контроля поверхности катания железнодорожных колес в движении / С.А. Бехер, В.С. Выплавень, А.О. Коломеец и др. № 2021139001 ; заявл. 24.12.2021 ; опубл. 24.11.2022, Бюл. № 33. 12 с.

Галлямов Д.И., Овчинников Д.В. Изменение параметров пятна контакта системы «колесо – рельс» в процессе совершенствования профиля рельса // Наука и образование транспорту. 2021. № 2. С. 212–217.

Манашкин Л.А., Мямлин С.В., Приходько В.И. Оценка силы ударного воздействия колеса и рельса на стыке двух рельсов // Вісн. Дніпропетров. нац. ун-ту залізничного транспорту ім. акад. В. Лазаряна. 2008. № 22. С. 36–39.

Published

2024-03-29

How to Cite

Асалханова, Т. Н., & Осколков, А. А. (2024). The influence of different train speeds on the force interaction of rolling stock and railway track under high freight intensity. Modern Technologies. System Analysis. Modeling, (1(81), 126-137. Retrieved from http://ojs.irgups.ru/index.php/stsam/article/view/1416

Most read articles by the same author(s)