STRENGTHENING THE TRACTION POWER SUPPLY SYSTEM ON THE SITE TR - VD RUSSIAN RAILWAY

Authors

  • Andrey Evgenievich Isakov Irkutsk State Transport University
  • Sergey Sergeevich Urlapov Irkutsk State Transport University
  • Elena Yur'evna Puzina Irkutsk State Transport University

Keywords:

reinforcement of the power supply system, system throughput, power transformers, traction power supply system

Abstract

The purpose of this work is to check the need to strengthen the traction power supply system on the TR-VD section of one of the Russian railways to ensure the passage of heavy trains in accordance with the prospective traffic volumes for 2030, since with the growth of the country's industrial potential, the volume of freight traffic by rail also increases. messages. In this regard, there is a problem of the implementation of traffic in difficult areas of the Eastern range. The traction power supply system in the area under consideration turned out to be unable to provide the necessary throughput, so a decision was made to consider options for strengthening the traction power supply system.

The article considers several options for strengthening the traction power supply system in the TR-VD section, which allow increasing the voltage level in the contact network. As a result of the analysis and comparison of the proposed options, it was determined that the most optimal is the combined option with the installation of a reinforcing wire in the contact network and the installation of an additional power transformer at the KZh and VD traction substations.

This combined option will provide the necessary capacity for the passage of heavy trains on the specified section and will contribute to the development of the country's industrial potential. Installing an additional power transformer will increase the voltage level at traction substations, which will ensure more efficient energy transfer to the contact network. The installation of a reinforcing wire in the contact network also increases its energy intensity and makes it possible to provide a reliable and stable supply of electricity for the operation of trains.

As a result, the implementation of a combined option for strengthening the traction power supply system in the TR-VD section will contribute to the development of the railway infrastructure and ensure efficient freight transportation until 2030.

References

Каимов Е.В., Оленцевич В.А., Власова Н.В. Проблемы формирования, развития и рекон-струкции элементов инфраструктурного комплекса железных дорог. Образование – Наука – Производство. Материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (с между-народным участием). В 2-хтомах. Чита. 2022. С. 288-296.

Шевердин И.Н., Шаманов В.И., Трофимов Ю.А. Влияние тяжеловесных поездов на рельсовые цепи и АЛС. Автоматика, связь, информатика. 2004. № 8. С.24.

Крюков А.В., Куцый А.П., Черепанов А.В. Улучшение качества электроэнергии в сетях 110-220 кВ, питающих тяговые подстанции. Электроэнергетика глазами молодежи-2017. Материалы VIII Международной научно-технической конференции. 2017. 318-321.

I. A. Khudonogov, E. Y. Puzina and A. G. Tuigunova, "Modeling Turn Insulation Thermal Ag-ing Process for Traction Substation Transformer,"2020 International Conference on Industrial Engi-neering, Applications and Manufacturing (ICIEAM), 2020, pp. 1-5.

Востриков М.В., Менакер К.В., Пультяков А.В. Прогнозирование динамики пусковых и переходных токов с целью повышения селективности микропроцессорных устройств ре-лейной защиты фидеров контактной сети. Транспорт Урала. 2021. № 1 (68). С. 86-92.

Xiaozhou Zhu, Minwu Chen, Shaofeng Xie and Jie Luo, “Research on new traction power sys-tem using power flow controller and Vx connection transformer,” 2016 IEEE International Confer-ence on Intelligent Rail Transportation (ICIRT), Birmingham, pp. 111115, 2016.

Пузина Е.Ю. Целесообразность применения системы мониторинга силовых трансформаторов. Повышение эффективности производства и использования энергии в условиях Сибири. Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием. 2013. С.167-171.

H. Kalathiripi and S. Karmakar, "Fault analysis of oil-filled power transformers using spectrosco-py techniques," 2017 IEEE 19th International Conference on Dielectric Liquids (ICDL), Manches-ter, pp. 15, 2017.

Филиппов Д.М., Ступицкий В.П., Лобанов О.В. Проблемы диагностики параметров кон-тактной сети. Молодая наука Сибири. 2021. № 2(12). С. 125-131.

Захарова М.Ю., Пузина Е.Ю. Особенности проведения энергетического обследования нефтебазовых комплексов. Повышение эффективности производства и использования энер-гии в условиях Сибири: Материалы Всероссийской научно-практической конференции с международным участием (Иркутск, 22-26 апреля 2014 г.): под общей редакцией В.В. Фед-чишина. -Иркутск: Изд-во ИРГТУ, 2014.- Т.2.- С.235-240.

Воронина Е.В., Куцый А.П. Модернизация пути и повышение пропускной способности однопутного электрифицированного участка железной дороги Якурим-Киренга. Молодая наука Сибири. 2021. № 3 (13). С. 196-204.

Жоглик И.В., Пузина Е.Ю. Автоматизированная интеллектуальная система непрерыв-ного компьютерного контроля и диагностики силового оборудования. Повышение эффек-тивности производства и использования энергии в условиях Сибири: материалы Всероссий-ской научно-практической конференции с международным участием (Иркутск, 21-25 апре-ля,2015 г.): под общей редакцией В.В. Федчишина. - Иркутск: Изд-во ИРНИТУ, 2015.-Т.2.- С. 104-109.

Ступицкий В.П., Худоногов И.А., Тихомиров В.А., Лобанов О.В. Повышение досто-верности диагностирования состояния несущего троса контактной сети. Современные тех-нологии. Системный анализ. Моделирование. 2020. № 1 (65). С. 136-143.

Puzina E.Yu., Cherniga M.Yu., Khudonogov I.A. Strengthening the power supply system of electrified railways, taking into account the use of interval control devices. 2020 International Multi-Conference on Industrial Engineering and Modern Technologies, FarEastCon 2020. 2020. C. 9271385.

A. Cherepanov, A. Kutsiy, “Modeling of tractive power supply systems for heavy-tonnage trains operation,” International Russion Automation Conference, RusAutoCon 2018, 2018.

Пузина Е.Ю. Усиление системы тягового электроснабжения участка Чуро-Таксимо ВСЖД. Транспорт: наука, образование, производство. Труды международной научно-практической конференции. Ростовский государственный университет сообщения. 2016. С. 306-310.

Куцый А.П.. Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим-Киренга для обеспечения графика движения поездов с максимальной массой 7100 т. Молодая наука Сибири. 2022. № 2 (16). С. 166-174.

Куцый А.П.. Овечкин И.С., Галков А.А. Повышение пропускной способности участка Якурим-Киренга для обеспечения тяги сдвоенных электроподвижных составов массой 14200 т. Молодая наука Сибири. 2022. № 2 (16). С. 137-149.

Есауленко А.С., Ступицкий В.П., Тихомиров В.А., Лобанов О.В. К повышению надеж-ности устройств контактной сети. Молодая наука Сибири. 2021. № 2 (12). С. 200-205.

Пультяков А.В., Трофимов Ю.А., Скоробогатов М.Э. Комплексные решения по повы-шению устойчивости работы устройств автоматической локомотивной сигнализации на участках с электротягой переменного тока. Транспортная инфраструктура Сибирского реги-она. 2015. Т 1. С. 328-332.

Published

2023-08-30

How to Cite

Исаков, А. Е., Урлапов, С. С., & Пузина, Е. Ю. (2023). STRENGTHENING THE TRACTION POWER SUPPLY SYSTEM ON THE SITE TR - VD RUSSIAN RAILWAY. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2(20). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/1317

Issue

Section

Energy, railway electrification

Most read articles by the same author(s)