DEVELOPMENT OF TECHNICAL SOLUTIONS TO MEET THE REQUIREMENTS OF THE PUE FOR RESERVATION OF POWER SUPPLY OF EC POSTS

Authors

  • Elena Yur'evna Puzina Иркутский государственный университет путей сообщения
  • Кирилл Романович Зеленский Иркутский государственный университет путей сообщения
  • Иван Николаевич Леонов Иркутский государственный университет путей сообщения

Keywords:

electrical centralization, first category of power supply, power backup, "two-wire-rail" feeder, transformer substation

Abstract

The  article considers the problem of ensuring uninterruptible power supply of the post of electric centralization of the LN station, located on one of the developing railways of Russia, and related to consumers of the first reliability category according to the requirements of the PUE 7th edition, where at present the power supply of the facility is carried out via a 10 kV VL feeder with an unreliable backup power source, which does not meet the standards for consumers of the 1st category. An analysis of three technical solutions was carried out:  1) connection to the distribution devices of the UK and YAK substations of one of the Russian railways was excluded due to significant remoteness (8 and 14 km, respectively) and complex topographic conditions of the area; 2) the use of a diesel generator set was recognized as economically and technically inexpedient due to the limited supply of domestic equipment of the required capacity and the complexity of servicing; 3) organization of backup power supply from the "two wires - rail" line with the installation of a 27.5/10 kV transformer substation. The last option is determined as the optimal solution with key advantages: the technical feasibility of placing equipment on a dedicated site of 12 m² in the right-of-way, ensuring a reliable grounding loop through the M32 choke-transformer, as well as full compliance with current regulatory documents in the field of power supply of railway transport. The implementation of the proposed technical solution using a 27.5 kV "two-wire-rail" line as a backup power source will ensure the required reliability of power supply to the EC post in accordance with the category requirements.

References

ПУЭ, изд. 7-е.: НТД. М.: ЭНАС, 2013. URL: https://tech-expo.ru/pue/ (дата обращения: 23.05.2025).

Давыдова И.К., Попов Б.И., Эрлих В.М. Справочник по эксплуатации тяговых подстан-ций и постов секционирования [Текст] / И. К. Давыдова, Б. И. Попов, В. М. Эрлих. - 2-е изд., перераб. и доп. - М: Транспорт, 1978. - 416 с.

СТО РЖД 12.003-2011 «Требования к техническому обслуживанию и ремонту тяговых подстанций, трансформаторных подстанций и линейных устройств тягового электроснаб-жения».

Крапивин М.И., Пузина Е.Ю. Разработка предложений по устранению лимитирующих межподстанционных зон при развитии Восточного полигона // Исследование и развитие рельсового и автомобильного транспорта: сборник трудов Международной научно-практической конференции. Екатеринбург, 2024. С. 61–65.

Бардушко А.Ю., Куцый А.П. Повышение пропускной способности электрифицированно-го участка железной дороги Якурим-Киренга на перспективу // Молодая наука Сибири. 2023. №4 (22). С. 182-193.

Куцый А.П., Овечкин И.С., Галков А.А. Анализ эффективности применения организаци-онных и технических способов повышения пропускной способности тяговой сети двухпут-ного горно-перевального участка // Молодая наука Сибири. 2022. № 3 (17). С. 56-63.

Крапивин М.И., Куцый А.П., Пузина Е.Ю. Разработка технических решений по увеличе-нию пропускной способности системы тягового электроснабжения участка Восточного по-лигона // Проблемы электроэнергетики и телекоммуникаций Севера России. Сборник науч-ных трудов Международной научно-практической конференции. Москва. 2024. С. 180-186.

Пузина Е.Ю. Увеличение пропускной и провозной способности системы тягового элек-троснабжения Восточного участка БАМа // Вестник Уральского государственного универ-ситета путей сообщения. 2025. № 1 (65). С. 99-108.

Puzina E.Yu.,, Khudonogov I.A. The Study of The Effectiveness of Strengthening The Traction Power Supply System of The Northern Routeof The Eastern Polygon of The Russian Railroads // Journal of Physics: Conference Series. Сер. «International Conference on Automatics and Energy, ICAE 2021» 2021. C. 012153.

Овечкин И.С., Пузина Е.Ю. Организация бесперебойного питания устройств автобло-кировки при внедрении системы АБТЦ-МШ // Технико-экономические проблемы развития регионов. Материалы XXVI научно-практической конференции с международным участи-ем. Иркутск. 2023. С. 213-217.

Пузина Е.Ю. Повышение надежности электроснабжения постов электрической центра-лизации Восточного полигона // Транспорт Урала. 2024. № 1 (80). С. 110-115.

Овечкин И.С., Пузина Е.Ю. Разработка технических решений по уменьшению искаже-ния синусоидальности кривой напряжения воздушных линий, питающих устройства авто-блокировки // Современные технологии. Системный анализ. Моделирование. 2023. № 3 (79). С. 112-123.

Овечкин И.С., Пузина Е.Ю. Снижение несимметрии напряжения воздушных линий, пи-тающих устройства автоблокировки // Вестник Уральского государственного университета путей сообщения. 2023. № 4 (60). С. 84-95.

Бесков Б.А., Геронимус Б.Е., Давыдов В.Н., Крестьянов М.Е., Марквардт Г.Г., Минин Г.А.

Под общ. ред. инж. Перцовского Л.М. — Учебное пособие для высших учебных заведений ж.д. транспорта. — М: Трансжелдориздат, 1963. — 471 с.

Давыдов, В.Н. Справочник по проектированию, монтажу и эксплуатации устройств энергоснабжения электрической тяги [Текст] / В.Н. Давыдов, В.П. Луппов, А.А. Вашурин. – М.: Транспорт, 1967. – 312 с.

Published

2025-08-26

How to Cite

Пузина, Е. Ю., Зеленский , К. Р. ., & Леонов , И. Н. . (2025). DEVELOPMENT OF TECHNICAL SOLUTIONS TO MEET THE REQUIREMENTS OF THE PUE FOR RESERVATION OF POWER SUPPLY OF EC POSTS. The Electronic Scientific Journal "Young Science of Siberia", (2 (28). Retrieved from https://ojs.irgups.ru/index.php/mns/article/view/2363

Issue

Section

Energy, railway electrification

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>